Posts in Magento
När ska man välja Magento?
adult-back-view-data-1181345.jpg

Tack vare sin flexibilitet attraherar Magento e-handlare inom alla branscher och storlekar. Öppen källkod och det faktum att det är gratis lockar många att prova på Magento som e-handelsplattform. Men hur vet du att Magento verkligen passar för din e-handel? Vi bryter ned det och försöker hjälpa dig ta reda på om Magento är en bra match för dig.

Magento är egentligen designat för att passa de allra flesta e-handlare, något som gjort det till en sådan populär plattform. Plattformen ägs numera av Adobe och har blivit utsedd till det ledande e-handelssystemet av Gartner. Den är baserat på öppen källkod, vilket betyder att vem som helst kan ladda ned, modifiera och använda den. Magento finns i två versioner, Magento Open Source som är gratis att använda och en Magento Commerce som är en betalversion med fler funktioner.

För den lilla e-handeln

Magento attraherar många nystartade mindre e-handlare just på grund av att det är gratis och det har all funktionalitet man kan önska sig som e-handlare. Men en open source-plattform betyder inte bara att den är gratis, utan även att den är oändligt anpassningsbart. OÄNDLIGT anpassningsbart! Det låter inte direkt billigt va? Här går många små e-handlare i fällan. Om man avviker från en standardinstallation så kommer varje ändring skapa en ökad förvaltningskostnad. Här gäller det att vara smart och välja en leverantör som förstår din affär och kan hålla hårt i tyglarna. Omsätter din butik mindre än 5 miljoner eller om du har en månadsbudget under 20 000 kr / månad så är det klokare att välja en hyrlösning som till exempel Shopify.

För den medelstora e-handlaren

Vår erfarenhet är att det för den medelstora e-handlaren som Magento verkligen kommer till sin rätt. Här ryms företag som omsätter mellan 20-100 miljoner och har en budget mellan 50-300 000 kr i månaden att lägga på att vidareutveckla sin e-handel .

Det är den medelstora e-handlaren som kommer nyttja många av de fördelar som finns med Magento. Du kan till exempel smidigt skala upp din verksamhet genom att addera nya marknader eller större sortiment. Dessutom uppskattar många att det går att integrera till nästan vilket system som helst, vare sig det är ett affärssystem (ERP), produkthanteringssystem (PIM) eller kundhanteringssystem (CRM). Med Magentos nya stöd för Progressive Web Apps (PWA) går det numera också att vara mer flexibel och snabbfotat när det kommer till prestanda och design än man kunnat tidigare.

För den stora e-handlaren

Stora e-handlare som omsätter mer än 100 miljoner i sin e-handel och lägger mer än 300 000 kr i månaden kommer fortfarande kunna uppskatta Magentos flexibilitet. När man kommer till den här nivån rör det sig ofta om en komplex installation med flertalet anpassningar och integrationer som man planerar att behålla i många år framöver. Ett orosmoln bland stora e-handlare brukar dock vara Magentos planerade releaser och bugghantering. När du rör dig på denna höga nivå så blir du i högsta grad sårbar ifall releaser av viktiga funktioner dröjer eller buggar inte löses av Magento skyndsamt.

Återigen bör du vara noga med att välja en erfaren leverantör som kan hantera denna osäkerhet och hitta kreativa lösningar även i stora projekt. Även om öppen källkod tillåter dig att byta leverantör när som helst är en lika stor del av valet att välja en byrå som förstår din affär och som kan bli en bra partner över tid. De bör värdesätta långsiktighet och inte bara vara en bra teknikleverantör utan även en bra affärsutvecklare.

Funderar du på om Magento är rätt för din e-handel? Kontakta oss så berättar vi mer!

Så planerar Safira bli störst på smycken i Europa
 
palle-safira.png
 

Safira har en spännande resa framför sig. Till år 2022 har de siktet inställt på att bli den marknadsledande aktören för trendsmycken inom Europa. Till sin hjälp har de en hel arsenal av influencers och en övertygelse om att satsa på nya tekniska lösningar. Vi satte oss ned med Safiras CTO Palle Zingmark för att ta reda på vilka strategier Safira har för att nå toppen.

Nordens största återförsäljare av smycken online

För den som inte ryms inom målgruppen av tjejer mellan 18-23 år kan Safira verka som en doldis, men faktum är att Safira är nordens största och snabbast växande återförsäljaren av smycken online.

– Vi har vår egen produktion i Köping och tillverkar smycken med hög modegrad i guld och silver. Ett gediget hantverk och unika inköpskanaler gör att vi kan vara extremt snabba med att fånga upp de absolut senaste trenderna och skapa smycken som vår målgrupp inspireras av, säger Palle.

På sin internationella e-handel Safira.com säljer man i dagsläget bara smycken från sina egna kollektioner, men på Safira.se blandar man egna smycken med andra varumärken.

Satsar stort i Tyskland

– Vi har en väldigt positiv utveckling med Safira i Tyskland. Under 2019 kommer vi därför att fokusera på fortsatt tillväxt och expansion på den tyska marknaden. Nya europeiska marknader kan också komma att bli aktuellt mot slutet av året, berättar Palle.

– Vi kommer även att jobba aktivt med vår hemmamarknad Sverige och successivt positionera vårt varumärke för att tilltala den yngre kunden även här, säger Palle.

Når sin målgrupp genom influencers

Eftersom målgruppen består i huvudsak av unga tjejer så har man både valt att fokusera och investera i influencer marketing genom bland annat designsamarbeten med utvalda välkända profiler.

–  Vi är marknadsledande på SEM i Sverige med gedigen kunskap och det har vi nu kompletterat med en satsning på influencers som går riktigt bra. På Safira.com kör vi nästan uteslutande på influencers för marknadsföring, säger Palle.

Man har även anpassat marknadsmaterialet helt efter influencers och slutat med kampanjbilder fotade i studio.

–  För de första egna kollektioner vi släppte så hade vi fotostudio med professionella bilder, men det kändes inte som att vi fick med hjärtat i processen. Då började vår marknadsavdelning fota kollektionerna med sina egna iPhones och efter det har vi fått mycket bättre respons, säger Palle.

Kompletterar Magento med Vue Storefront

De senaste två och halvt åren har man använt sig av Magento som e-handelssystem.

– Vi ville ha en open source plattform med större flexibilitet än vad vi hade tidigare, därför föll valet på Magento, säger Palle.

Nu väljer man att komplettera Magento med flera microservices och ett PWA som heter Vue Storefront. Målet är att frikoppla fler delar från Magento för att förbättra användarupplevelsen och prestandan för kunderna.

– Vue Storefront kommer förenkla mycket för oss. Jag känner till fördelarna med att koppla loss delar och gå mer mot en microservice-lösning. Det är lättare att lägga till kringtjänster i mellanlagret. Vi har kollat på olika lösningar innan och när ni på Kodbruket föreslog Vue Storefront blev vi väldigt glada, säger Palle.

– Vår målgrupp förväntar sig att bli inspirerade. Att det ska vara enkelt att interagera med oss, att vi är datadrivna och vet vad dom vill ha och att vi erbjuder rätt service när det kommer till leveranser, betalning, kundsupport och så vidare. För att möta de behoven behöver vi ha robusta tekniska lösningar i framkant, säger Palle.

– E-handlare måste våga tänka i nya banor för teknik. De finns så många verktyg där ute som kan underlätta bara man ger det lite tid och sätter sig in lösningarna som finns, avslutar Palle.

Vi önskar Palle och gänget på Safira stort lycka till under 2019 och tackar för att vi på Kodbruket får vara med på resan.

4 tips för dig som ska flytta till Magento 2
migrera.png

Magento har officiellt meddelat att man i juni 2020 kommer att sluta erbjuda support för Magento 1. Efter det datumet kan Magento inte garantera att dina kunders data är säker. I skrivande stund är det lite mer än 500 dagar kvar, vilket kanske låter som gott om tid. Men ha då i åtanke att det är ett omfattande arbete att uppgradera till Magento 2 och att marknaden av Magento-utvecklare i Sverige är begränsad. Vi tycker därför det är klokt att man i god tid startar arbetet med att uppgradera till Magento 2.

Skillnader mellan Magento 1 & 2

Magento 2 är inte bara en uppdatering av Magento 1, utan är snarare ett helt nytt system. Magento 2 innebär en riktig uppgradering för den som använder Magento 1.

Ett helt nytt gränssnitt förenklar för e-commerce managers att sköta produkter, kampanjer och kundtjänst. Dessutom har Magento 2 stora fördelar även bakom kulisserna. Förändrad arkitektur av systemet och tillägg av nya teknologier ger bättre prestanda och säkerhet. Magento 2 har även stöd för senaste php-versionen och ger i större utsträckning möjlighet att samköra olika typer av plugins.

Men är allt verkligen bara positivt? Självklart innebär ett nytt system även nya risker. Tidiga versioner av Magento 2 har innehållit en hel del buggar och tyvärr får man räkna med att det fortsatt kommer dyka upp nya sådana. Är man inte försiktig riskerar man tyvärr att få bekosta lösningarna av buggarna själv. Magento 2 må vara ett flexibelt och välutrustat system, men ta inte heller för givet att alla de funktioner du önskar finns på plats. En del funktionalitet kommer du säkerligen behöva bygga till och andra kan det vara klokt att avstå.

Så funkar flytten till Magento 2

Att uppgradera till Magento 2 ger dig verkligen möjligheten att ta ett nytt grepp kring strategin för din butik. Eftersom Magento 2 är ett helt nytt system så måste man börja om från grunden. Designtema, integrationer och plugin byggs om, vilket innebär att du har chansen att ta ett nytt grepp kring din butik.

Rent praktiskt går det till så att man bygger en ny Magento-butik i Magento 2 som man sedan integrerar på nytt med era olika system, till exempel affärssystem. All orderhistorik, produkter, kategorier, butiksinställningar med mera, kan man sedan migrera över från Magento 1 till Magento 2.

4 tips för en lyckad flytt till Magento 2

1. Läs på om Magento 2

När din kravspecifikation är klar så bör du läsa på om Magento 2. Hur kan ni på bästa sätt dra nytta av Magentos inbyggda lösningar och vad kommer behöva byggas till? Tidiga versioner av Magento 2 har varit instabila och det är egentligen inte förrän med versions 2.3.0 som plattformen kan anses stadig nog att arbeta med. Glöm inte heller att läsa på hur era moduler, integrationer och system fungerar ihop med Magento 2.

2. Börja planeringen redan nu

När ni beslutat er för att satsa på Magento 2 så är det dags att säkerställ resurser för omställningen. Leta efter en erfaren leverantör och efterfråga utvecklare och projektledare som tidigare arbetat just med Magento 2. Erfarenhet av Magento 1 räcker inte, då systemen skiljer sig så mycket åt.

3. Var själv aktiv i arbetet

Det är viktigt att du som beställare själv är aktiv i arbetet. Ha en tydligt internt mandat, budget och en kravställning klar redan från början. Var sedan delaktig i hela projekt genom att kravställa, testa och godkänna utvecklingen.

4. Dela upp arbetet

Efterfråga en leverantör som vill jobba med tydliga delmål, där arbetet delas upp i mindre delleveranser. Kom dock ihåg att din butik, precis som på Magento 1, kommer kräva löpande arbete även efter lansering.

Du är varmt välkommen att kontakta oss på Kodbruket om du planerar att gå över till Magento 2 under 2019, eller om du frågor kring Magento, så berättar vi mer.

MagentoHanna KarlssonComment