Posts in E-handel
Så blir du en bra e-handelsbeställare
bestallare.jpg

En aktiv beställare är en bra beställare. Efter många års erfarenhet som e-handelsleverantör kan vi med säkerhet säga att det finns mycket att vinna för den beställare som är så engagerad som möjligt. Inte bara för oss som leverantör, utan även för beställaren själva. Hur blir man då en bra beställare av e-handel? Vi har samlat några tips vi plockat upp längs vägen, men kommentera gärna med dina egna erfarenheter.

Utse en ansvarig...

Om man som beställare vill bli mer engagerad och involverad i e-handeln är det viktigt att utse en ansvarig person på bolaget som hanterar kontakten med e-handelsbyrån. Det bör vara någon som har teknisk förståelse, men som också har insikt i affären. Till exempel en marknadschef, e-commerce manager eller CTO.

… och en arbetsgrupp

Låt inte den som är ansvarig beställare stå helt ensam i arbetet med e-handelsbyrån. Sätt även samman en intern arbetsgrupp. Den som ansvarig beställare måste ha stöd av andra kollegor och beslutsfattare som kan hjälpa till att avlasta och prioritera.

Ha en tydlig budget

Om ni jobbar i projektform så bör du ha en tydlig budget för vad projektet får kosta, med marginal för tillägg och oförutsedda problem. Tänk då också på att avsätta pengar för tiden efter projektet, det vill säga till förvaltning och support. Om ni jobbar med löpande utveckling så behöver ni skapa en månadsbudget baserad på er årsbudget. Gör rum för variationer i månadsbudgeten då ni kommer vilja beställa mer jobb vissa månader och mindre vissa.

Sätt upp mål baserade på KPI:er

Att satsa på att skapa en “bättre”, “snyggare” och “snabbare” e-handel än konkurrenterna kommer bli en krånglig och dyr historia. Sätt därför upp mål med e-handeln baserade på konkreta KPI:er (nyckeltal). Till exempel antal sekunder i laddtid, andelen köp, snittordervärde eller andelen nya besökare till butiken. KPI:er hjälper e-handelsbyrån att utveckla mer målinriktat.

Dela upp arbetet

Förutsatt att ni inte badar i pengar, så kommer ni inte kunna utveckla allt med er e-handel på en gång. Dela därför upp arbetet i projekt eller sprintar baserat på ämne, till exempel användarupplevelse eller prestanda. Glöm inte heller att efterfråga en tydlig rutin för hur andra typ av ärenden ska hanteras under tiden, till exempel buggar och kundtjänstärenden.

Börja smått

Det är viktigt att vara inställd på att utvecklingen av e-handeln är ett löpande arbete som inte blir “klart” någon gång. Omvärlden, era kunder och ni själva kommer förändras under tidens gångs och med det förändras också kraven på e-handeln. När ni planerar utvecklingen rekommenderar vi att ni börjar smått med fokus på affärskritiska punkter. Se hur kunderna använder butiken och lägg till fler funktioner efter hand.

Lär dig e-handelssystemet

Ju mer du vet om ert e-handelsystems begränsningar och möjligheter, desto bättre. Klicka runt i systemet, testa det och framför allt läs på om det. Följ nyheter kring releaser, ny funktionalitet och bugglösning. Vi rekommenderar också att träffa andra företag som använder samma system för att utbyta erfarenheter, till exempel på mässor, forum eller utbildningar.

Förtydliga kravställningen med user stories

Var tydlig i din kravspecifikation till e-handelsbyrån. Lär dig att skriva så kallade user stories för att på ett enkelt sätt beskriva den funktionalitet som du vill att utvecklarna ska bygga. Ett exempel på en user story: Som kund vill jag kunna plussa på antalet av en produkt jag har i varukorgen så att jag kan köpa fler åt gången.

Var delaktig i testningen

Som beställare blir man ofta frestad att lansera ut så snabbt som möjligt, men innan man lanserar så måste man testa. Var delaktig i testningen och se till att allt uppfyller de krav du specificerat i dina user stories. Avsätt tid för testning så att du kan godkänna uppgifter i god tid till planerad lansering och be e-handelsbyrån visa dig hur du testar på ett effektivt sätt.

Med hjälp av dessa tips hoppas vi att du som beställare kan känna ett starkare ägandeskap över utvecklingen av din e-handel och ta kontrollen över din affär. Lycka till!


ASKET satsar på återanvändbart emballage från RePack
 
Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET. Foto: ASKET

Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET. Foto: ASKET

 

Finska RePack gör e-handelspåsar som kan återanvändas upp till 20 gånger. I Sverige har e-handlarna ASKET valt att prova detta återanvändbara emballage. Det här med hållbar e-handel tycker vi är intressant och därför startar vi nu en artikelserie om ämnet. Först ut tittar vi lite närmare på återanvändbart emballage från RePack.

En enkel och återanvändbar lösning

– Vi har nyligen påbörjat ett större arbete med att se över vår paketering ur ett hållbarhetsperspektiv och RePack passade väldigt bra som ett första steg. Vi fastnade ganska direkt för deras idé, det finns något vackert i enkelheten i det, säger Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET.

RePack är en hållbar e-handelsförpackning som går att återanvända. Förpackningen är tillverkad av återvinningsbara material som klarar 20 stycken leveranser innan den måste bytas ut. När kunden tagit emot sitt paket sätter hen helt enkelt på en förbetald portolapp och stoppar den tomma förpackningen på postlådan. Som tack får kunden en rabattkupong.

 
 

Reaktionerna från kunderna

Svenska klädmärket ASKET erbjuder i nuläget sina kunder att köpa till RePack i kassan. Trots att de tar betalt för den återanvändbara påsen så är det fler kunder än man väntat sig som väljer RePack. Drygt 15 % av alla kunder köper till RePack och är enligt Jakob väldigt nöjda med sitt val.

– Jag tror den mest intressanta reaktionen varit att det väckt folks medvetenhet om frågan, vilket märks på att vi får en hel del förslag och frågor på de andra delarna av vår förpackning, säger Jakob.

Att implementera RePack i ASKETs existerande flöde har varit enklare än Jakob först trodde.

– Det har varit väldigt enkelt och bra att jobba med dem. Som paketering finns det inget att klaga på, för kläderna kommer fram oskadda. Vi överväger även att ta fram ASKET-brandade RePack påsar framöver. Det enda som vi haft lite svårt att kommunicera är skillnaden mellan att skicka tillbaka plagg till oss eller endast skicka påsen tillbaks till RePack, alltså två helt olika procedurer. Det har lett till att några plagg skickats fel, men som av en lycklig slump så ligger deras lager bara en liten bit ifrån vårt i Tallinn så det är enkelt löst, berättar Jakob.

Plastpåsar inom e-handel – ett nödvändigt ont

ASKET funderar mycket på hur man kan minimera den miljöpåverkan som frakt och emballaget har.

– Vi har massor att jobba med här. Jag tror man måste komma bort från att minimera kostnad till varje pris och börja ta med både kundupplevelse och miljöaspeketer i utvärderingen, säger Jakob.

– När det kommer till emballage vill vi exempelvis eliminera eller åtminstone minimera plastanvändandet, vilket dock är en ganska svår sak i klädbranschen. Det här med polybags (den tunna genomskinliga plastpåse runt plagget, red. anm.) är dessvärre ett nödvändigt ont som inte ens miljömedvetna Patagonia lyckats eliminera, säger Jakob.

– Vår nuvarande paketering bygger på idén att det i alla fall är samma påse som följer med hela vägen från fabrik till slutkund istället för att den slängs och att man packar om allt innan det skickas till kund. Vi jobbar just nu på att ta fram ett nytt re-use koncept inspirerat av RePack, berättar Jakob.

Behövs egentligen expressfrakt?

– Vad det gäller frakt kollar vi på ett par olika saker. En enkel sak är att se till att man inte skickar någon luft genom att packa effektivt och ha många olika storlekar på paketen, men än viktigare tror jag det är att minimera expressfrakt, säger Jakob.

– Expresspaket skickas i regel med flyg vilket ger otroligt mycket mer utsläpp per kilometer och dessutom tar man då stora omvägar. Till exempel skickas våra expresspaket till Sverige från Estland via Tyskland, berättar Jakob.

– Faktum är att de flesta av våra kunder inte behöver express-frakt. Vi är slow fashion trots allt. Väldigt få är villiga att betala för det, så värdet för kund är uppenbarligen inte så högt, men självklart väljer man det, om det är gratis. Därför har vi nyss höjt gränsen för fri frakt med expresspaket, avslutar Jakob.

Så planerar Safira bli störst på smycken i Europa
 
palle-safira.png
 

Safira har en spännande resa framför sig. Till år 2022 har de siktet inställt på att bli den marknadsledande aktören för trendsmycken inom Europa. Till sin hjälp har de en hel arsenal av influencers och en övertygelse om att satsa på nya tekniska lösningar. Vi satte oss ned med Safiras CTO Palle Zingmark för att ta reda på vilka strategier Safira har för att nå toppen.

Nordens största återförsäljare av smycken online

För den som inte ryms inom målgruppen av tjejer mellan 18-23 år kan Safira verka som en doldis, men faktum är att Safira är nordens största och snabbast växande återförsäljaren av smycken online.

– Vi har vår egen produktion i Köping och tillverkar smycken med hög modegrad i guld och silver. Ett gediget hantverk och unika inköpskanaler gör att vi kan vara extremt snabba med att fånga upp de absolut senaste trenderna och skapa smycken som vår målgrupp inspireras av, säger Palle.

På sin internationella e-handel Safira.com säljer man i dagsläget bara smycken från sina egna kollektioner, men på Safira.se blandar man egna smycken med andra varumärken.

Satsar stort i Tyskland

– Vi har en väldigt positiv utveckling med Safira i Tyskland. Under 2019 kommer vi därför att fokusera på fortsatt tillväxt och expansion på den tyska marknaden. Nya europeiska marknader kan också komma att bli aktuellt mot slutet av året, berättar Palle.

– Vi kommer även att jobba aktivt med vår hemmamarknad Sverige och successivt positionera vårt varumärke för att tilltala den yngre kunden även här, säger Palle.

Når sin målgrupp genom influencers

Eftersom målgruppen består i huvudsak av unga tjejer så har man både valt att fokusera och investera i influencer marketing genom bland annat designsamarbeten med utvalda välkända profiler.

–  Vi är marknadsledande på SEM i Sverige med gedigen kunskap och det har vi nu kompletterat med en satsning på influencers som går riktigt bra. På Safira.com kör vi nästan uteslutande på influencers för marknadsföring, säger Palle.

Man har även anpassat marknadsmaterialet helt efter influencers och slutat med kampanjbilder fotade i studio.

–  För de första egna kollektioner vi släppte så hade vi fotostudio med professionella bilder, men det kändes inte som att vi fick med hjärtat i processen. Då började vår marknadsavdelning fota kollektionerna med sina egna iPhones och efter det har vi fått mycket bättre respons, säger Palle.

Kompletterar Magento med Vue Storefront

De senaste två och halvt åren har man använt sig av Magento som e-handelssystem.

– Vi ville ha en open source plattform med större flexibilitet än vad vi hade tidigare, därför föll valet på Magento, säger Palle.

Nu väljer man att komplettera Magento med flera microservices och ett PWA som heter Vue Storefront. Målet är att frikoppla fler delar från Magento för att förbättra användarupplevelsen och prestandan för kunderna.

– Vue Storefront kommer förenkla mycket för oss. Jag känner till fördelarna med att koppla loss delar och gå mer mot en microservice-lösning. Det är lättare att lägga till kringtjänster i mellanlagret. Vi har kollat på olika lösningar innan och när ni på Kodbruket föreslog Vue Storefront blev vi väldigt glada, säger Palle.

– Vår målgrupp förväntar sig att bli inspirerade. Att det ska vara enkelt att interagera med oss, att vi är datadrivna och vet vad dom vill ha och att vi erbjuder rätt service när det kommer till leveranser, betalning, kundsupport och så vidare. För att möta de behoven behöver vi ha robusta tekniska lösningar i framkant, säger Palle.

– E-handlare måste våga tänka i nya banor för teknik. De finns så många verktyg där ute som kan underlätta bara man ger det lite tid och sätter sig in lösningarna som finns, avslutar Palle.

Vi önskar Palle och gänget på Safira stort lycka till under 2019 och tackar för att vi på Kodbruket får vara med på resan.

E-handel för alla – även B2B
pexels-photo-1181472.jpeg

Det talas mycket om e-handel för B2B för tillfället. Efterfrågan är stor och de tekniska förutsättningarna finns. Trots det tvekar många svenska företag att börja sälja digitalt. Varför?

En undersökning från Svea Ekonomi visar att endast 26 % av Sveriges B2B-företag har en digital försäljning. Det finns alltså plats för många fler e-handlare inom B2B-segmentet framöver. Dessutom visar samma undersökning att företagen själva har en stark tilltro till att e-handeln inom B2B kommer att öka i framtiden. Trots detta tvekar många att satsa på e-handel. Endast 21 % av de svenska företagen funderar på att starta digital B2B-försäljning och resten har i huvudsak två argument för att låta bli.

“E-handel passar inte vårt erbjudande”

I undersökningen från Svea Ekonomi anger 43 % av dem som inte satsar på digital försäljning att det är på grund av att e-handel inte passar deras erbjudande. Självklart kan det finnas produkter och tjänster som lämpar sig mindre bra för e-handel, men det betyder inte att man måste utesluta e-handeln helt och hållet.

Tänk inte stort. Tänk smått!

Men om man känner att ens produkt inte passar för digital försäljning, vad ska man göra då? Då är det viktigt att inte tänka för stort. Haka inte upp dig på att hela affären måste digitaliseras. Tänk istället smått. Finns det mindre delar av ert erbjudande som skulle passa bra för e-handel? Finns det kanske nya affärsområden ni kan satsa på där ni går in med ett digitalt sälj redan från början? En del av er produktkatalog har kanske ruggit bra marginaler där ni kan vinna över konkurrenterna ifall ni skalar upp genom e-handel. Eller så visar det sig att ni redan har logistik på plats för att skapa en nischad digital försäljning för en mindre del av er produktkatalog.

Det är också viktigt att bredda sin syn på vad digital försäljning är. E-handel behöver inte betyda en komplett onlinekatalog tillgänglig för alla genom kort- och fakturaköp. Inom e-handel ryms även lösningar som kundklubb med rabattsystem, digitala offertförfrågningar, och praktiska prenumerationstjänster.

“E-handel passar inte vår målgrupp”

Av dem som valt att inte satsa på digital försäljning anger 41 % att det är på grund av att de inte tror att det passar deras målgrupp. Vad man missar att ta med i beräkningen då är att det är människor som utgör din målgrupp. Inköpare, beslutsfattare och upphandlare är alla människor som är vana e-handlare. Faktum är att de är så vana vid att kunna köpa allt på nätet att de faktiskt vänder sig till B2C-siter när det inte hittar det de söker inom B2B. Så om man inte satsar på digital försäljning riskerar man både att tappa sina kunder till andra konkurrenter och direkt till konsumentmarknaden.

E-handel har potential att bredda din målgrupp. Med e-handel kan man börja sälja på nya marknader och det medför att man kan hitta ny intressenter och användningsområden för sina erbjudanden. Förutom ökad försäljning så ger e-handel även data i överflöd. Genom e-handel och digital marknadsföring kan ni på ett mer systematiskt och kontinuerligt sätt samla in data om er målgrupp. Det kommer skapa en större förståelse för ert erbjudande och ni kommer se hur målgruppen växer och förändras över tid.

Oavsett erbjudande eller målgrupp är det viktigt att satsa på digital försäljning snart. Vi på Kodbruket hjälper er gärna att tänka i nya banor kring B2B e-handel. Kontakta oss så skapar vi något riktigt bra ihop!


Simulering av Black Friday gav stabilitet inför årets viktigaste köphelg
 
Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

 

Det är inte bara lager och logistik som pressas hårt av den ökade efterfrågan under Black Friday. Även webshoparnas servrar är hårt pressade att klara den höga trafiken.

Vår kund Edblad satsade stort på Black Friday i år. De marknadsförde sig i flera kanaler och  gav bra rabatter på stora delar av sitt sortiment. Men inför årets största köphelg fanns också en oro att servrarna inte skulle räcka till och därför utförde vi lasttester på dem. En typ av simulering av Black Friday för att förutse och åtgärda eventuella problem innan de händer på riktigt. Vår driftansvariga Karl Jansson berättar mer:

– Ett lasttest av servern innebär att man simulerar ökad trafik på en sites testmiljö för att se hur mycket belastning den klarar. Sedan kan man dra slutsatser kring vad som kan åtgärdas för att ge en stabil köpupplevelse till så många kunder som möjligt.

Vid ett lasttest är det bra att utgå ifrån riktig data för att skapa ett så realistiskt test som möjligt.

– Vi började med att kolla i Google Analytics för att se hur en snittbesökare betedde sig på siten. Utifrån den datan skapade vi virtuella användare som vi använde i testet, berättar Karl. Parametrar som vi använde var bland annat vilka sidor man besökt, tid på sidan och antal sidvisningar.

– Jag skapade flera olika användartyper som utförde olika saker på siten. Till exempel en besökare som bara besökte startsidan och en som som besökte flera olika kategorier och lade produkter i kundvagnen. Jag skalade sedan upp besökarantalet sekventiellt under en given tid samtidigt som jag tolkade datan, säger Karl.

– Till slut nådde vi max antal samtidiga besökare så då visste vi vad servern skulle hålla för under Black Friday, säger Karl.

Lasttesterna belyste några förbättringsområden som vi kunde åtgärda och verifiera med god marginal innan kampanjens start.

– Att göra ett noggrant arbete innan kampanjer tjänar man alltid på. Att få till en lyckad metod för att göra lasttester har också varit jättebra för oss på Kodbruket. Istället för att göra lasttester vid enskilda tillfällen, kan vi nu integrera dem i vår löpande QA-process och lasttesta i samband med varje deploy av kod för alla våra kunder, avslutar Karl.

Vi vill gratulera Edblad till en riktigt lyckad Black Friday. Deras team har slitit otroligt hårt, vilket gett resultat. Under helgen ökade de sina intäkter i webshopen med 390 % jämfört med förra året. Edblads e-commerce manager Leila Kloo kommenterar årets Black Friday-succé såhär:

– Vi är mycket nöjda med utfallet av årets Black Friday. Att kampanjen blev så lyckad för vår del beror såklart på flera faktorer så som ett välfyllt webblager med attraktiva kampanjvaror till riktigt bra priser, noggrant planerade marknadsföringsinsatser och inte minst en webbshop som pallade trycket. Med 400% fler besökare än en vanlig helg kan vi i efterhand konstatera att det var helt rätt beslut att lasttesta servrarna inför årets Black Friday.

10 tips för e-handlare inför Black Friday
brainstorming-business-coffee-1076809.jpg

Den 23 november är det dags för Black Friday och allt tyder på att försäljningen kommer slå alla rekord även i år. För e-handlare börjar det brinna i knutarna att förbereda sig för både Black Friday och Cyber Monday. Vi har satt ihop en checklista för e-handlare som hjälper er att palla trycket!

1. Spika dina kampanjer
Bestäm hur dina kampanjer ska fungera och vilka kriterier som ska uppfyllas för att få rabatt. 

2. Testa dina kampanjer
Glöm inte testa dina kampanjer innan du marknadsför dem så att de funkar som du tänkt.

3. Skapa tydliga landningssidor
Ha en tydlig landningssida för Black Friday på din site med bl.a. kampanjvillkor. Glöm inte heller att SEO-anpassa dina Black Friday-sidor på siten.

4. Förbered din marknadsföring
Planera hur du ska marknadsföra dig under Black Friday och tänkt till hur detta kommer påverka webshopen. Om möjligt kan du fördela kampanjerna över tid för att minska belastningen.

5. Förbered servern
Prata med din serverleverantör för att höja upp beredskapen vid ökat tryck på servern. Mycket trafik på en och samma gång kan i värsta fall få webshopen att krascha.

6. Underrätta din webbyrå
Glöm inte att prata med din webbyrå och eventuella tredjepartsleverantörer om era planer för Black Friday. De kan behöva vara standby ifall något skulle krångla.

7. Testa din webshop
Åtgärda problem som kunder påtalat förut och testa din site på nytt för att identifiera problem och flaskhalsar i god tid.

8. Satsa på topp-prestanda
Är din webshop snabb nog att konkurrera med andra shopar? Gör olika prestandatest och åtgärda problemen i god tid.

9. Glöm inte mobilupplevelsen
Testa även hur era kampanjer och köpflödet fungerar i mobilen. De allra flesta kunder kommer förmodligen handla via mobilen.

10. Håll kontakten
Planera hur ni ska kommunicera med köpare efter Black Friday. Om ni håller kontakten med köpare finns en chans att de stannar hos er även under julhandeln.