Posts in E-handel
Kom och hacka VS med oss i Stockholm
#15 Hackathon in Stockholm, SWE (1).png

Den 30 augusti arrangerar vi tillsammans med Vue Storefront ett Hackathon i Stockholm. Kom och knacka Vue Storefronts öppna källkod med oss under en hel dag. Utvecklare från Vue Storefront besöker oss och ger oss utbildning och insikt i Vue Storefront, som på kort tid blivit ett av världens bästa PWA-system för e-handel. Stort tack till vår sponsor Glesys som gjort detta evenemang möjligt.

När: 30 augusti 08.30 - 17.30
Var: Kungsholmen, Stockholm
Kostnad: Gratis

 

Sponsrat av

 
 
7 e-handelstips som får tiden att gå i sommar
employee-facial-expression-furnitures-1181649 (1).jpg

Är du ensam på kontoret medan alla kollegorna är på semester? Har ni kanske lågsäsong för er webshop och du har svår att få tiden att gå? Misströsta inte! Vi har listat 7 saker du kan pyssla med i din e-handel som passar utmärkt att göra under lugnare perioder.

1. Skriv nya kategoritexter

Bra texter på kategorier och varumärkessidor är guld för sökmotoroptimeringen. Passa på i sommar att uppdatera eller skriva nya texter till era största kategorier och varumärken.

2. Komprimera bilder

Trots att många e-handlare har bra prestanda så glömmer man ofta att anpassa bilderna. För stora bilder kommer göra sidan seg att ladda, inte minst från solstolen. Passa på att nyttja lugna stunder till att komprimera och anpassa storleken på bilderna – börja med startsidan.

3. Shoppa runt

Länge sedan du gjorde en ordentlig omvärldsanalys? Lägg lite extra tid i sommar att shoppa runt hos dina konkurrenter. Kanske hittar du spännande funktionalitet du vill ha din egen shop, content att inspireras av eller något nytt varumärke du inte kände till.

4. Gör ett prestandatest

Har du en känsla av att din e-handel är seg att ladda? Beställ ett prestandatest av din webbyrå eller gör ett själv med hjälp av GTMetrix eller Webpagetest. Vi rekommenderar även Load Impact för ett komplett lasttest av din e-handel.

5. Uppdatera dina produkttexter

Har du en topplista med bästsäljande produkter i din shop som behöver lite extra kärlek? Uppdatera då deras produkttexter. Att ha unika och detaljrika produkttexter är ett riktigt bra knep för att konkurrera om synlighet bland dina konkurrenter.

6. Testa köpupplevelsen

När testade du att handla från din egen e-handel senast? Passa på i sommar att testa köpprocessens alla steg, från betalning till levererad vara. Glöm inte heller att pröva hur supporten funkar när det kommer till returer, reklamationer eller frågor.

7. Uppdatera din SEO

Har du en lång lista från din SEO-byrå med saker som behöver åtgärdas på din webbplats? Passa på att beta av den i sommar. Att uppdatera titlar, descriptions, texter, länkar och optimera prestandan i sommar kommer öka din synlighet på Google lagom till Black Friday och julruschen.

Glad e-handelssommar önskar vi på Kodbruket!


Kunderna vill veta mer om e-handlarnas miljöarbete
nobusinessonadeadplanet.png

Trodde du att det bara var frakt, priser och utbud som spelar in när kunder väljer e-handel? Då är det dags att tänka om. Två rapporter som kommit nyligen visar faktiskt att hållbarhetsarbetet är viktigare för kunderna än många tror. Kunderna önskar att e-handelsbranschen ska göra mer för miljön och anser att information om miljöarbetet saknas när de handlar online.

För 53 % av männen i Sverige och 41 % av kvinnorna är miljöfrågan en faktor när de väljer e-handel. Men bara 9 % av männen, och 11 % av kvinnorna anser att de får tillräckligt med information om e-handlarnas hållbarhetsarbete när de ska handla. Detta visar den senaste e-handelsrapporten från Bring. Samma rapport visar även att 80 % handlar i en nätbutik de har erfarenhet av tidigare. Att profilera sig som en “grön butik” ha alltså aldrig varit viktigare för att attrahera och behålla kunderna.

“Synliggör det du gör för hållbarhet och miljö – här kan du utmärka dig mot andra nätbutiker. Saknar du en strategi för detta så är det hög tid att få den på plats. Det är bättre att ta små steg än att inte göra något alls. De som är snabbt ute får positiv uppmärksamhet, större kommersiell styrka och värderas som mer hållbara aktörer än eftersläntrarna.”
- Bring om hållbarhet i sin senaste rapport

I en liknande undersökning från Nosto har man valt att fokusera på klädindustrin och kommer där fram till att 52 % av konsumenterna vill att klädindustrin ska bli mer hållbar. 28 % anger till och med att kommer sluta köpa kläder av aktörer som inte är hängivna till att bli mer hållbara.

Studierna talar sitt tydliga språk. Trycket på e-handelsbranschen att förbättra sitt hållbarhetsarbete ökar. I Nostos undersökning har konsumenterna fått svara på vad de önskar att klädindustrin bör bli bättre på och i toppen av åtgärderna hittar vi till exempel:

  • Minska mängden emballage

  • Skapa rättvisa och goda arbetsvillkor

  • Använda återanvända material som går att återvinna

Förslagen ovan är bara några av alla de åtgärder du kan göra för att göra din e-handelsverksamhet mer hållbar. Glöm inte heller att kommunicera vad du gör till dina kunder - de vill veta.

Läs mer:

Brings rapport “Så väljer kunderna dig” från 2019

Nostos undersökning Sustainability in fashion retail”


Edblads e-handel – en hyllning till alla kvinnor
 
Leila Kloo, e-handelschef på Edblad

Leila Kloo, e-handelschef på Edblad

 

När Edblad grundades 2006 var det med en uttalad ambition att bygga ett ansvarsfullt etiskt företag med hållbara produkter. Idag satsar man mer än någonsin på att möta sin kund online och håller fast vid sin filosofi om att skapa vacker, hållbar och användbar design som uppmuntrar kvinnor till att förstärka sin personliga stil.

När vi pratar med Edblads e-handelschef Leila Kloo blir det tydligt att Edblad är ett företag med många järn i elden. 

– Vi har mycket spännande saker på gång! Förra året renodlade vi Edblads koncept och lade en stabil grund att bygga vidare på. I år fokuserar vi på att implementera alla förändringar så att våra kunder, såväl nya som återkommande, ska kunna ta del av ett ännu mer inspirerande och tillgängligt varumärke med smycken och accessoarer som går att mixa och matcha för en personlig stil. Vi har redan börjat se mycket positiva effekter av vårt arbete vilket indikerar att vi är på väg åt rätt håll och att våra kunder gillar det vi gör, säger Leila. 

En webbshop som ännu bättre tjänar kunden

Leila började som e-handelschef på Edblad under hösten 2018 och kom då senast från Iduna-koncernen. Hon har jobbat med smycken hela sin karriär och såg det som ett naturligt steg att börja på Edblad. 

– Det är ett otroligt bra företag att jobba för med en tydlig vision, korta beslutsvägar och högt i tak, säger Leila.

Som e-handelschef jobbar Leila tätt med oss på Kodbruket för att hela tiden utveckla edblad.com för att bättre tjäna kunden. En av nyheterna under 2019 blir att komplettera shopen med Vue Storefront som är en PWA-lösning. Målet är förbättrad prestanda samt att kunna inspirera kunderna med mer frekventa uppdateringar av innehållet på sajten.

– Vi jobbar i Magento 2 som är en e-handelsplattform med hög flexibilitet och skalbarhet. Nu kommer vi att koppla samman Magento med Vue Storefront och Storyblok. Det blir väldigt spännande att hoppa på PWA-tåget i det här skedet, säger Leila.

En kundcentrerad affär som ger tillbaka

Som e-handlare är det alltid något nytt att hålla koll på, men Edblad har hittat ett sätt att fortsätta hålla fokus på det som är viktigast för dem.

– Med dagens globala e-handel och en ständigt ökande konkurrens som följd, så är det av största vikt att ha ett tydligt koncept och en stark relation till sin målgrupp. För Edblads del handlar det om att fortsätta erbjuda ett varierat sortiment av högkvalitativa smycken och accessoarer, i hållbar svensk design med attraktivt prisläge. Vi jobbar datadrivet och väldigt kundcentrerat. Varje beslut som vi tar är grundat i vår kund och hur vi på bästa sätt kan tillgodose hennes behov och förhöja hennes upplevelse hos oss, säger Leila. 

Något som alltid har varit viktigt för Edblad och deras kunder är att ge tillbaka. Med sitt initiativ Helping Hand har de hittat en framgångsrik brygga mellan sitt sortiment, sina kunder och samhällsnyttiga organisationer.

– Helping Hand ligger oss varmt om hjärtat. Varje år väljer vi ut en organisation som vi vill stötta och designar ett unikt smycke där del av intäkten går oavkortat till den organisationen. I år har vi valt att stötta Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) och deras Aurorafond. Det känns väldigt bra att med våra kunders hjälp kunna bidra ekonomiskt och höja medvetenheten kring Roks, säger Leila.

Tusen tack till Leila för att vi fick en liten inblick i Edblads verksamhet och önskar stort lycka till med era planer för 2019.

Därför har vi slutat jobba i projekt
adult-blond-caucasian-1061580.jpg

Redan när vi startade 2012 hade vi en uttalad vision om att jobba långsiktigt med våra kunder. Vi ville inte jobba i stora och långa projekt, utan istället prova ett mer snabbfotat löpande arbetssätt. Sju år senare kan vi konstatera att det löpande upplägget har fungerat riktigt bra, både för oss och våra kunder.

Vårt löpande upplägg är egentligen ganska enkelt. Istället för att köpa ett traditionellt projekt där förbestämd funktionalitet ingår, så jobbar vi i cykler (även kallat sprintar) där du förbokar ett fast antal timmar i månaden efter dina behov. Cyklerna fyller vi sedan tillsammans med de utvecklingspunkter som är mest prioriterade just nu.

Fördelarna med att jobba löpande:

  1. Kostnaden fördelas jämnt över året

    I ett traditionellt projektförfarande kanske man beställer ett eller ett fåtal projekt om året. Det skapar toppar av kostnader som kan vara svårt för den snabbfotade eller nystartade e-handlaren att klara av. Med ett löpande arbetssätt så fördelas kostnaderna jämt över året och fakturan kommer månadsvis.

  2. Riskerna sprids

    Långa och stora projekt innebär ofta en stor risk då man ligger ute med mycket pengar och man väntar på att många funktioner ska bli klara på samma gång. Med ett löpande upplägg kan man fördela lanseringar mer jämt och man kan enklare styra kostnaderna.

  3. Fler lanseringar

    Att jobba i cykler istället för projekt passar e-handlare väldigt bra då man ofta vill ha snabba förändringar. Med cykler kan man snabbt stoppa in önskemål om nya funktioner längst upp i priolistan utan att behöva vänta på att ett helt projekt ska bli klart innan man kan börja med nya saker.

  4. Mer uppmärksamhet

    Eftersom vi jobbar med ett löpande upplägg så betyder det att vi håller igång arbetet hela tiden. För det mesta jobbar vi med alla våra kunder samtidigt. En av våra projektledare eller utvecklare är därför bara ett telefonsamtal bort. Ingen riskerar att bli bortglömd eller nedprioriterad, vilket ofta är fallet när man befinner sig mellan projekt.

  5. Ökad delaktighet i arbetet

    Med ett löpande upplägg kan du vara mer delaktig i utvecklingsarbetet. Hos oss är du som kund med och prioriterar arbetet, kvalitetssäkrar och testar löpande. Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna ett starkt ägandeskap över din egen e-handel och genom att låta dig vara så delaktig som möjligt hoppas vi uppnå det.

Vill du veta mer eller har frågor om hur vi jobbar på Kodbruket. Tveka inte att kontakta oss!


“Klimatkompensation är det bästa verktyg vi har”
kalle_booli.jpg

När Kalle Nilvér lämnar sitt jobb som vd på Booli.se är det för att satsa helhjärtat på att rädda klimatet. På GoClimateNeutral hjälper han privatpersoner och företag att klimatkompensera sitt avtryck på miljön. Målet? Att lämna över en beboelig planet till sina barn.

Det var det egna behovet som fick Kalle att börja bygga en sajt som senare skulle komma att bli GoClimateNeutral – en tjänst för klimatkompensation.

– Jag lever ett intensivt liv, som de flesta som jobbar med IT. Jag tänkte att jag inte hade tid att städa upp mitt eget avtryck på miljön, så jag ville skapa en tjänst som gör det åt mig, säger Kalle.

Idag har GoClimateNeutral såväl privatpersoner som företag bland kunderna. Varje månad betalar man en summa för att kompensera sitt klimatavtryck.

– Vi vill göra det enkelt att göra rätt för sig. Man betalar för sitt klimatavtryck och så uppmanar vi alla medlemmar att även minska sina utsläpp och engagera sig i klimatfrågan, säger Kalle.

Kalle berättar att inboxen är full av förfrågningar från företag som vill ha hjälp att implementera klimatkompensation i sin verksamhet.

–  Alla vill göra något, men väldigt få vet vad man kan göra. Vi behöver komma till en punkt där priset på företagens produkter också innehåller kostnaden för den miljöskada den orsakar. Idag klimatkompenserar konsumenter frivilligt, men förhoppningsvis kommer politiker lagstadga detta framöver, säger Kalle.

E-handeln är inget undantag när det kommer till branscher som måste ställa om snabbt om vi ska klara de globala klimatmålen.

–  Att etablera sig som en hållbar e-handel är förmodligen det är det säkraste man kan göra. Bolag som inte tycker sig ha råd att ta sitt miljöansvar nu kommer få det tufft när kunderna, och sen även lagarna, kräver det. E-handeln behöver ställa om ifall vi ska klara det här. Läget är akut. Klimatförändringarna kommer leda till ett enormt lidande och många människor kommer att dö. Alla måste därför göra så mycket de kan och det inkluderar e-handlare, säger Kalle.  

GoClimateNeutral tänker dra sitt strå till stacken. Man tänker sig att e-handlare ska kunna använda deras API för att erbjuda sina kunder att klimatkompensera sina köp. Redan nu finns man med i ett par checkout-flöden, bland annat i Blockets nya sajt för resebokning.

Frågan kring effekterna av klimatkompensation är omdebatterad. Vissa hävdar att klimatkompensation skulle vara ett typ av avlatsbrev, där man köper sig fri från sina synder. Andra stora aktörer som TUI och MAX satsar helhjärtat på att klimatkompensera hela sin verksamhet. När vi pratar med Kalle är det tydligt att han är övertygad om effekterna av klimatkompensation.

– Klimatkompensation funkar bra. Det är inte perfekt, men det är det bästa klimatverktyg vi har. Vi på GoClimateNeutral stöttar FN-certifierade klimatprojekt som har certifieringen Gold Standard. Alla klimatprojekt verifieras sedan av en oberoende tredje part. Vi vill inte att privatpersoner ska behöva tänka på vilket klimatkompensationsprojekt man ska investera i, utan vi gör det åt dem. Vill man dock veta mer så kan man det. Vi är 100 % transparenta med vart pengarna går, berättar Kalle.

Vill man verkligen göra skillnad för miljön så räcker det inte bara att klimatkompensera sin redan höga konsumtion. Kalle ser klimatkompensationen som ett komplement och GoClimateNeutral som en plattform för att få folk att dra ned på sina utsläpp.

– Vår approach är att få folk att minska sina utsläpp under tiden som man klimatkompenserar. Klimatkompensationen är ett sätt att få folk att ta ett första steg. 85 % av våra medlemmar uppger att de aktivt jobbar med att minska sina utsläpp. De resterande 15 % har redan minskat sitt klimatavtryck så mycket att de inte kan minska mer på egen hand. De ligger då på en nivå om 3 ton växthusgaser per år. Det räcker dock inte. Vi måste ner från 3 ton till 1 ton, och där är klimatkompensation vårt enda alternativ just nu, avslutar Kalle.