Posts in E-handel
Därför har vi slutat jobba i projekt
adult-blond-caucasian-1061580.jpg

Redan när vi startade 2012 hade vi en uttalad vision om att jobba långsiktigt med våra kunder. Vi ville inte jobba i stora och långa projekt, utan istället prova ett mer snabbfotat löpande arbetssätt. Sju år senare kan vi konstatera att det löpande upplägget har fungerat riktigt bra, både för oss och våra kunder.

Vårt löpande upplägg är egentligen ganska enkelt. Istället för att köpa ett traditionellt projekt där förbestämd funktionalitet ingår, så jobbar vi i cykler (även kallat sprintar) där du förbokar ett fast antal timmar i månaden efter dina behov. Cyklerna fyller vi sedan tillsammans med de utvecklingspunkter som är mest prioriterade just nu.

Fördelarna med att jobba löpande:

  1. Kostnaden fördelas jämnt över året

    I ett traditionellt projektförfarande kanske man beställer ett eller ett fåtal projekt om året. Det skapar toppar av kostnader som kan vara svårt för den snabbfotade eller nystartade e-handlaren att klara av. Med ett löpande arbetssätt så fördelas kostnaderna jämt över året och fakturan kommer månadsvis.

  2. Riskerna sprids

    Långa och stora projekt innebär ofta en stor risk då man ligger ute med mycket pengar och man väntar på att många funktioner ska bli klara på samma gång. Med ett löpande upplägg kan man fördela lanseringar mer jämt och man kan enklare styra kostnaderna.

  3. Fler lanseringar

    Att jobba i cykler istället för projekt passar e-handlare väldigt bra då man ofta vill ha snabba förändringar. Med cykler kan man snabbt stoppa in önskemål om nya funktioner längst upp i priolistan utan att behöva vänta på att ett helt projekt ska bli klart innan man kan börja med nya saker.

  4. Mer uppmärksamhet

    Eftersom vi jobbar med ett löpande upplägg så betyder det att vi håller igång arbetet hela tiden. För det mesta jobbar vi med alla våra kunder samtidigt. En av våra projektledare eller utvecklare är därför bara ett telefonsamtal bort. Ingen riskerar att bli bortglömd eller nedprioriterad, vilket ofta är fallet när man befinner sig mellan projekt.

  5. Ökad delaktighet i arbetet

    Med ett löpande upplägg kan du vara mer delaktig i utvecklingsarbetet. Hos oss är du som kund med och prioriterar arbetet, kvalitetssäkrar och testar löpande. Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna ett starkt ägandeskap över din egen e-handel och genom att låta dig vara så delaktig som möjligt hoppas vi uppnå det.

Vill du veta mer eller har frågor om hur vi jobbar på Kodbruket. Tveka inte att kontakta oss!


“Klimatkompensation är det bästa verktyg vi har”
kalle_booli.jpg

När Kalle Nilvér lämnar sitt jobb som vd på Booli.se är det för att satsa helhjärtat på att rädda klimatet. På GoClimateNeutral hjälper han privatpersoner och företag att klimatkompensera sitt avtryck på miljön. Målet? Att lämna över en beboelig planet till sina barn.

Det var det egna behovet som fick Kalle att börja bygga en sajt som senare skulle komma att bli GoClimateNeutral – en tjänst för klimatkompensation.

– Jag lever ett intensivt liv, som de flesta som jobbar med IT. Jag tänkte att jag inte hade tid att städa upp mitt eget avtryck på miljön, så jag ville skapa en tjänst som gör det åt mig, säger Kalle.

Idag har GoClimateNeutral såväl privatpersoner som företag bland kunderna. Varje månad betalar man en summa för att kompensera sitt klimatavtryck.

– Vi vill göra det enkelt att göra rätt för sig. Man betalar för sitt klimatavtryck och så uppmanar vi alla medlemmar att även minska sina utsläpp och engagera sig i klimatfrågan, säger Kalle.

Kalle berättar att inboxen är full av förfrågningar från företag som vill ha hjälp att implementera klimatkompensation i sin verksamhet.

–  Alla vill göra något, men väldigt få vet vad man kan göra. Vi behöver komma till en punkt där priset på företagens produkter också innehåller kostnaden för den miljöskada den orsakar. Idag klimatkompenserar konsumenter frivilligt, men förhoppningsvis kommer politiker lagstadga detta framöver, säger Kalle.

E-handeln är inget undantag när det kommer till branscher som måste ställa om snabbt om vi ska klara de globala klimatmålen.

–  Att etablera sig som en hållbar e-handel är förmodligen det är det säkraste man kan göra. Bolag som inte tycker sig ha råd att ta sitt miljöansvar nu kommer få det tufft när kunderna, och sen även lagarna, kräver det. E-handeln behöver ställa om ifall vi ska klara det här. Läget är akut. Klimatförändringarna kommer leda till ett enormt lidande och många människor kommer att dö. Alla måste därför göra så mycket de kan och det inkluderar e-handlare, säger Kalle.  

GoClimateNeutral tänker dra sitt strå till stacken. Man tänker sig att e-handlare ska kunna använda deras API för att erbjuda sina kunder att klimatkompensera sina köp. Redan nu finns man med i ett par checkout-flöden, bland annat i Blockets nya sajt för resebokning.

Frågan kring effekterna av klimatkompensation är omdebatterad. Vissa hävdar att klimatkompensation skulle vara ett typ av avlatsbrev, där man köper sig fri från sina synder. Andra stora aktörer som TUI och MAX satsar helhjärtat på att klimatkompensera hela sin verksamhet. När vi pratar med Kalle är det tydligt att han är övertygad om effekterna av klimatkompensation.

– Klimatkompensation funkar bra. Det är inte perfekt, men det är det bästa klimatverktyg vi har. Vi på GoClimateNeutral stöttar FN-certifierade klimatprojekt som har certifieringen Gold Standard. Alla klimatprojekt verifieras sedan av en oberoende tredje part. Vi vill inte att privatpersoner ska behöva tänka på vilket klimatkompensationsprojekt man ska investera i, utan vi gör det åt dem. Vill man dock veta mer så kan man det. Vi är 100 % transparenta med vart pengarna går, berättar Kalle.

Vill man verkligen göra skillnad för miljön så räcker det inte bara att klimatkompensera sin redan höga konsumtion. Kalle ser klimatkompensationen som ett komplement och GoClimateNeutral som en plattform för att få folk att dra ned på sina utsläpp.

– Vår approach är att få folk att minska sina utsläpp under tiden som man klimatkompenserar. Klimatkompensationen är ett sätt att få folk att ta ett första steg. 85 % av våra medlemmar uppger att de aktivt jobbar med att minska sina utsläpp. De resterande 15 % har redan minskat sitt klimatavtryck så mycket att de inte kan minska mer på egen hand. De ligger då på en nivå om 3 ton växthusgaser per år. Det räcker dock inte. Vi måste ner från 3 ton till 1 ton, och där är klimatkompensation vårt enda alternativ just nu, avslutar Kalle.


När ska man välja Magento?
adult-back-view-data-1181345.jpg

Tack vare sin flexibilitet attraherar Magento e-handlare inom alla branscher och storlekar. Öppen källkod och det faktum att det är gratis lockar många att prova på Magento som e-handelsplattform. Men hur vet du att Magento verkligen passar för din e-handel? Vi bryter ned det och försöker hjälpa dig ta reda på om Magento är en bra match för dig.

Magento är egentligen designat för att passa de allra flesta e-handlare, något som gjort det till en sådan populär plattform. Plattformen ägs numera av Adobe och har blivit utsedd till det ledande e-handelssystemet av Gartner. Den är baserat på öppen källkod, vilket betyder att vem som helst kan ladda ned, modifiera och använda den. Magento finns i två versioner, Magento Open Source som är gratis att använda och en Magento Commerce som är en betalversion med fler funktioner.

För den lilla e-handeln

Magento attraherar många nystartade mindre e-handlare just på grund av att det är gratis och det har all funktionalitet man kan önska sig som e-handlare. Men en open source-plattform betyder inte bara att den är gratis, utan även att den är oändligt anpassningsbart. OÄNDLIGT anpassningsbart! Det låter inte direkt billigt va? Här går många små e-handlare i fällan. Om man avviker från en standardinstallation så kommer varje ändring skapa en ökad förvaltningskostnad. Här gäller det att vara smart och välja en leverantör som förstår din affär och kan hålla hårt i tyglarna. Omsätter din butik mindre än 5 miljoner eller om du har en månadsbudget under 20 000 kr / månad så är det klokare att välja en hyrlösning som till exempel Shopify.

För den medelstora e-handlaren

Vår erfarenhet är att det för den medelstora e-handlaren som Magento verkligen kommer till sin rätt. Här ryms företag som omsätter mellan 20-100 miljoner och har en budget mellan 50-300 000 kr i månaden att lägga på att vidareutveckla sin e-handel .

Det är den medelstora e-handlaren som kommer nyttja många av de fördelar som finns med Magento. Du kan till exempel smidigt skala upp din verksamhet genom att addera nya marknader eller större sortiment. Dessutom uppskattar många att det går att integrera till nästan vilket system som helst, vare sig det är ett affärssystem (ERP), produkthanteringssystem (PIM) eller kundhanteringssystem (CRM). Med Magentos nya stöd för Progressive Web Apps (PWA) går det numera också att vara mer flexibel och snabbfotat när det kommer till prestanda och design än man kunnat tidigare.

För den stora e-handlaren

Stora e-handlare som omsätter mer än 100 miljoner i sin e-handel och lägger mer än 300 000 kr i månaden kommer fortfarande kunna uppskatta Magentos flexibilitet. När man kommer till den här nivån rör det sig ofta om en komplex installation med flertalet anpassningar och integrationer som man planerar att behålla i många år framöver. Ett orosmoln bland stora e-handlare brukar dock vara Magentos planerade releaser och bugghantering. När du rör dig på denna höga nivå så blir du i högsta grad sårbar ifall releaser av viktiga funktioner dröjer eller buggar inte löses av Magento skyndsamt.

Återigen bör du vara noga med att välja en erfaren leverantör som kan hantera denna osäkerhet och hitta kreativa lösningar även i stora projekt. Även om öppen källkod tillåter dig att byta leverantör när som helst är en lika stor del av valet att välja en byrå som förstår din affär och som kan bli en bra partner över tid. De bör värdesätta långsiktighet och inte bara vara en bra teknikleverantör utan även en bra affärsutvecklare.

Funderar du på om Magento är rätt för din e-handel? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kodbruket blir Vue Storefront Partner
 
vuepartner.jpg
 

Vi är stå stolta att berätta att vi på Kodbruket har blivit utsedda till Vue Storefront Partner. Som en av få byråer i Sverige blir vi nu alltså officiella partners till Vue Storefront. För ett par veckor sedan fick vi vår utmärkelse och även chansen att träffa personerna bakom Vue Storefront då de arrangerade ett hackaton i Stockholm.

Vue Storefront är ett PWA för e-handel baserad på öppen källkod. Med Vue Storfront kan man skapa en PWA-lösning för sin e-handel som är snabb, gratis och plattformsoberoende. Vi har länge letat efter en PWA-lösning att integrera i huvudsak med Magento och med Vue Storefront känner vi att vi har hittat hem. Att Vue Storefront är byggd med öppen källkod ger stora friheter för oss själva att vara med och bygga tjänsten som vi vet att våra kunder vill ha den.

I april deltog vi i Vue Storefronts första hackaton i Sverige. Under en härlig lördag i Stockholm fick vi inte bara träffa representanter för Vue Storefront från Tyskland utan även fler utvecklare i Sverige som använder sig av Vue Storefront. En fantastisk dag och möjlighet att vara med och bidra med kod till Vue Storefront öppna källkod.

 
20190409_103252.jpg
Skärmavbild 2019-04-09 kl. 10.08.45.png
 
5 sätt att minska returerna
blur-blurred-background-boutique-1036856.jpg

I vår artikelserie om hållbarhet inom e-handeln undersöker vi hur e-handelsbranschen kan utmana sig själva att bli bättre miljövänner. I denna artikel ska vi kika närmare på en av e-handelns stora miljöbovar, nämligen returerna. Medan e-handlare kämpar mot kostnaderna för de ökade returerna, kämpar miljön mot utsläppen som kommer till följd av paket som flyger kors och tvärs genom världen på väg tillbaka till lagerhyllan.

 
 

Sharon Cullinane är professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. I videon ovan beskriver hon kort problematiken med returer inom e-handel. Mer om Cullinane och hennes forskning finns att läsa här.

Vad kan då en e-handlare göra för att minska returerna och hålla ned sitt miljöavtryck? Mycket handlar om att guida köparen till rätt produkt och storlek. För faktum är att osäkerhet på hur produkten kommer se ut och passa gör att i många beställer flera storlekar av samma produkter för att sedan returnera den som inte passar.

Skapa ett “digitalt provrum”

Det finns många innovativa lösningar för att skapa så kallade “digitala provrum”. Med Ikeas app Place kan man med hjälp av augmented reality placera ut möblerna i sin hemmiljö, med Zozosuite tar man sina mått med hjälp av en kroppstrumpa och med Virtusize kan man jämföra plaggets storlek med kläder man redan äger. Nyligen meddelade även H&M att de laborerar med en tjänst där kunder kan skapa en avatar av sig själv att prova deras kläder på, kallad Perfect Fit.

Skriv bättre produktspecifikationer

Är man inte redo att investera i ett så kallat digitalt provrum så bör man jobba med det man redan har, det vill säga produktbeskrivningen. Undvik att använda tillverkarens färdiga produktbeskrivning, men om du gör det se till att du kompletterar den med mer information. All viktig information om produkten såsom mått, färg, vikt och material bör finnas med. Många modebutiker som fotar sina kläder på en modell anger även modellens längd och vikt så att man kan jämföra med sig själv.

Visa mycket bilder

Bra och många bilder är en av de allra viktigaste sakerna som hjälper kunden att bedöma produkten innan de köper. Bilder tagna ur flera vinklar, bild i 360°, närbild på material och bilder på alla produktvariationer är superbra hjälpmedel för att förtydliga för köparen. Vill man förstärka upplevelsen ytterligare kan man göra som Asos och ladda upp en egen video på varje produkt, eller låta kunderna själva fota sina produkter och visa dem i produktbeskrivningen.

Visa omdömen

Andra köpares omdömen väger tungt. Att uppmana kunderna att fylla i en recension av produkten är en mycket bra idé. Förutom att ange om man är nöjd med produkten eller inte så kan man be kunderna att ange om hur de upplevde storleken.

I framtiden kommer vi kanske se e-handlare använda sig av datan från returerna direkt i webbutiken, så att andra köpare till exempel kan se om många returer gjorts på grund av att klädesplagget var för litet.

Erbjud chat & kommentarsfält

Om frågetecken fortfarande kvarstår kan det vara en god idé att ha en chat eller kommentarsfält på varje produkt. Fördelen med att ha ett kommentarsfält är att svaren ni ger kan läsas och hjälpa även av andra kunder framöver, till skillnad från en chat där konversationen är privat. Hos e-handlaren Footway används kommentarsfältet flitigt för att besvara frågor kring material och storlekar på skorna så att kunderna inte behöver chansa på en sko.

Så blir du en bra e-handelsbeställare
bestallare.jpg

En aktiv beställare är en bra beställare. Efter många års erfarenhet som e-handelsleverantör kan vi med säkerhet säga att det finns mycket att vinna för den beställare som är så engagerad som möjligt. Inte bara för oss som leverantör, utan även för beställaren själva. Hur blir man då en bra beställare av e-handel? Vi har samlat några tips vi plockat upp längs vägen, men kommentera gärna med dina egna erfarenheter.

Utse en ansvarig...

Om man som beställare vill bli mer engagerad och involverad i e-handeln är det viktigt att utse en ansvarig person på bolaget som hanterar kontakten med e-handelsbyrån. Det bör vara någon som har teknisk förståelse, men som också har insikt i affären. Till exempel en marknadschef, e-commerce manager eller CTO.

… och en arbetsgrupp

Låt inte den som är ansvarig beställare stå helt ensam i arbetet med e-handelsbyrån. Sätt även samman en intern arbetsgrupp. Den som ansvarig beställare måste ha stöd av andra kollegor och beslutsfattare som kan hjälpa till att avlasta och prioritera.

Ha en tydlig budget

Om ni jobbar i projektform så bör du ha en tydlig budget för vad projektet får kosta, med marginal för tillägg och oförutsedda problem. Tänk då också på att avsätta pengar för tiden efter projektet, det vill säga till förvaltning och support. Om ni jobbar med löpande utveckling så behöver ni skapa en månadsbudget baserad på er årsbudget. Gör rum för variationer i månadsbudgeten då ni kommer vilja beställa mer jobb vissa månader och mindre vissa.

Sätt upp mål baserade på KPI:er

Att satsa på att skapa en “bättre”, “snyggare” och “snabbare” e-handel än konkurrenterna kommer bli en krånglig och dyr historia. Sätt därför upp mål med e-handeln baserade på konkreta KPI:er (nyckeltal). Till exempel antal sekunder i laddtid, andelen köp, snittordervärde eller andelen nya besökare till butiken. KPI:er hjälper e-handelsbyrån att utveckla mer målinriktat.

Dela upp arbetet

Förutsatt att ni inte badar i pengar, så kommer ni inte kunna utveckla allt med er e-handel på en gång. Dela därför upp arbetet i projekt eller sprintar baserat på ämne, till exempel användarupplevelse eller prestanda. Glöm inte heller att efterfråga en tydlig rutin för hur andra typ av ärenden ska hanteras under tiden, till exempel buggar och kundtjänstärenden.

Börja smått

Det är viktigt att vara inställd på att utvecklingen av e-handeln är ett löpande arbete som inte blir “klart” någon gång. Omvärlden, era kunder och ni själva kommer förändras under tidens gångs och med det förändras också kraven på e-handeln. När ni planerar utvecklingen rekommenderar vi att ni börjar smått med fokus på affärskritiska punkter. Se hur kunderna använder butiken och lägg till fler funktioner efter hand.

Lär dig e-handelssystemet

Ju mer du vet om ert e-handelsystems begränsningar och möjligheter, desto bättre. Klicka runt i systemet, testa det och framför allt läs på om det. Följ nyheter kring releaser, ny funktionalitet och bugglösning. Vi rekommenderar också att träffa andra företag som använder samma system för att utbyta erfarenheter, till exempel på mässor, forum eller utbildningar.

Förtydliga kravställningen med user stories

Var tydlig i din kravspecifikation till e-handelsbyrån. Lär dig att skriva så kallade user stories för att på ett enkelt sätt beskriva den funktionalitet som du vill att utvecklarna ska bygga. Ett exempel på en user story: Som kund vill jag kunna plussa på antalet av en produkt jag har i varukorgen så att jag kan köpa fler åt gången.

Var delaktig i testningen

Som beställare blir man ofta frestad att lansera ut så snabbt som möjligt, men innan man lanserar så måste man testa. Var delaktig i testningen och se till att allt uppfyller de krav du specificerat i dina user stories. Avsätt tid för testning så att du kan godkänna uppgifter i god tid till planerad lansering och be e-handelsbyrån visa dig hur du testar på ett effektivt sätt.

Med hjälp av dessa tips hoppas vi att du som beställare kan känna ett starkare ägandeskap över utvecklingen av din e-handel och ta kontrollen över din affär. Lycka till!