Posts in Case & Kunder
Så planerar Safira bli störst på smycken i Europa
 
palle-safira.png
 

Safira har en spännande resa framför sig. Till år 2022 har de siktet inställt på att bli den marknadsledande aktören för trendsmycken inom Europa. Till sin hjälp har de en hel arsenal av influencers och en övertygelse om att satsa på nya tekniska lösningar. Vi satte oss ned med Safiras CTO Palle Zingmark för att ta reda på vilka strategier Safira har för att nå toppen.

Nordens största återförsäljare av smycken online

För den som inte ryms inom målgruppen av tjejer mellan 18-23 år kan Safira verka som en doldis, men faktum är att Safira är nordens största och snabbast växande återförsäljaren av smycken online.

– Vi har vår egen produktion i Köping och tillverkar smycken med hög modegrad i guld och silver. Ett gediget hantverk och unika inköpskanaler gör att vi kan vara extremt snabba med att fånga upp de absolut senaste trenderna och skapa smycken som vår målgrupp inspireras av, säger Palle.

På sin internationella e-handel Safira.com säljer man i dagsläget bara smycken från sina egna kollektioner, men på Safira.se blandar man egna smycken med andra varumärken.

Satsar stort i Tyskland

– Vi har en väldigt positiv utveckling med Safira i Tyskland. Under 2019 kommer vi därför att fokusera på fortsatt tillväxt och expansion på den tyska marknaden. Nya europeiska marknader kan också komma att bli aktuellt mot slutet av året, berättar Palle.

– Vi kommer även att jobba aktivt med vår hemmamarknad Sverige och successivt positionera vårt varumärke för att tilltala den yngre kunden även här, säger Palle.

Når sin målgrupp genom influencers

Eftersom målgruppen består i huvudsak av unga tjejer så har man både valt att fokusera och investera i influencer marketing genom bland annat designsamarbeten med utvalda välkända profiler.

–  Vi är marknadsledande på SEM i Sverige med gedigen kunskap och det har vi nu kompletterat med en satsning på influencers som går riktigt bra. På Safira.com kör vi nästan uteslutande på influencers för marknadsföring, säger Palle.

Man har även anpassat marknadsmaterialet helt efter influencers och slutat med kampanjbilder fotade i studio.

–  För de första egna kollektioner vi släppte så hade vi fotostudio med professionella bilder, men det kändes inte som att vi fick med hjärtat i processen. Då började vår marknadsavdelning fota kollektionerna med sina egna iPhones och efter det har vi fått mycket bättre respons, säger Palle.

Kompletterar Magento med Vue Storefront

De senaste två och halvt åren har man använt sig av Magento som e-handelssystem.

– Vi ville ha en open source plattform med större flexibilitet än vad vi hade tidigare, därför föll valet på Magento, säger Palle.

Nu väljer man att komplettera Magento med flera microservices och ett PWA som heter Vue Storefront. Målet är att frikoppla fler delar från Magento för att förbättra användarupplevelsen och prestandan för kunderna.

– Vue Storefront kommer förenkla mycket för oss. Jag känner till fördelarna med att koppla loss delar och gå mer mot en microservice-lösning. Det är lättare att lägga till kringtjänster i mellanlagret. Vi har kollat på olika lösningar innan och när ni på Kodbruket föreslog Vue Storefront blev vi väldigt glada, säger Palle.

– Vår målgrupp förväntar sig att bli inspirerade. Att det ska vara enkelt att interagera med oss, att vi är datadrivna och vet vad dom vill ha och att vi erbjuder rätt service när det kommer till leveranser, betalning, kundsupport och så vidare. För att möta de behoven behöver vi ha robusta tekniska lösningar i framkant, säger Palle.

– E-handlare måste våga tänka i nya banor för teknik. De finns så många verktyg där ute som kan underlätta bara man ger det lite tid och sätter sig in lösningarna som finns, avslutar Palle.

Vi önskar Palle och gänget på Safira stort lycka till under 2019 och tackar för att vi på Kodbruket får vara med på resan.

Simulering av Black Friday gav stabilitet inför årets viktigaste köphelg
 
Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

 

Det är inte bara lager och logistik som pressas hårt av den ökade efterfrågan under Black Friday. Även webshoparnas servrar är hårt pressade att klara den höga trafiken.

Vår kund Edblad satsade stort på Black Friday i år. De marknadsförde sig i flera kanaler och  gav bra rabatter på stora delar av sitt sortiment. Men inför årets största köphelg fanns också en oro att servrarna inte skulle räcka till och därför utförde vi lasttester på dem. En typ av simulering av Black Friday för att förutse och åtgärda eventuella problem innan de händer på riktigt. Vår driftansvariga Karl Jansson berättar mer:

– Ett lasttest av servern innebär att man simulerar ökad trafik på en sites testmiljö för att se hur mycket belastning den klarar. Sedan kan man dra slutsatser kring vad som kan åtgärdas för att ge en stabil köpupplevelse till så många kunder som möjligt.

Vid ett lasttest är det bra att utgå ifrån riktig data för att skapa ett så realistiskt test som möjligt.

– Vi började med att kolla i Google Analytics för att se hur en snittbesökare betedde sig på siten. Utifrån den datan skapade vi virtuella användare som vi använde i testet, berättar Karl. Parametrar som vi använde var bland annat vilka sidor man besökt, tid på sidan och antal sidvisningar.

– Jag skapade flera olika användartyper som utförde olika saker på siten. Till exempel en besökare som bara besökte startsidan och en som som besökte flera olika kategorier och lade produkter i kundvagnen. Jag skalade sedan upp besökarantalet sekventiellt under en given tid samtidigt som jag tolkade datan, säger Karl.

– Till slut nådde vi max antal samtidiga besökare så då visste vi vad servern skulle hålla för under Black Friday, säger Karl.

Lasttesterna belyste några förbättringsområden som vi kunde åtgärda och verifiera med god marginal innan kampanjens start.

– Att göra ett noggrant arbete innan kampanjer tjänar man alltid på. Att få till en lyckad metod för att göra lasttester har också varit jättebra för oss på Kodbruket. Istället för att göra lasttester vid enskilda tillfällen, kan vi nu integrera dem i vår löpande QA-process och lasttesta i samband med varje deploy av kod för alla våra kunder, avslutar Karl.

Vi vill gratulera Edblad till en riktigt lyckad Black Friday. Deras team har slitit otroligt hårt, vilket gett resultat. Under helgen ökade de sina intäkter i webshopen med 390 % jämfört med förra året. Edblads e-commerce manager Leila Kloo kommenterar årets Black Friday-succé såhär:

– Vi är mycket nöjda med utfallet av årets Black Friday. Att kampanjen blev så lyckad för vår del beror såklart på flera faktorer så som ett välfyllt webblager med attraktiva kampanjvaror till riktigt bra priser, noggrant planerade marknadsföringsinsatser och inte minst en webbshop som pallade trycket. Med 400% fler besökare än en vanlig helg kan vi i efterhand konstatera att det var helt rätt beslut att lasttesta servrarna inför årets Black Friday.