När ska man välja Magento?

adult-back-view-data-1181345.jpg

Tack vare sin flexibilitet attraherar Magento e-handlare inom alla branscher och storlekar. Öppen källkod och det faktum att det är gratis lockar många att prova på Magento som e-handelsplattform. Men hur vet du att Magento verkligen passar för din e-handel? Vi bryter ned det och försöker hjälpa dig ta reda på om Magento är en bra match för dig.

Magento är egentligen designat för att passa de allra flesta e-handlare, något som gjort det till en sådan populär plattform. Plattformen ägs numera av Adobe och har blivit utsedd till det ledande e-handelssystemet av Gartner. Den är baserat på öppen källkod, vilket betyder att vem som helst kan ladda ned, modifiera och använda den. Magento finns i två versioner, Magento Open Source som är gratis att använda och en Magento Commerce som är en betalversion med fler funktioner.

För den lilla e-handeln

Magento attraherar många nystartade mindre e-handlare just på grund av att det är gratis och det har all funktionalitet man kan önska sig som e-handlare. Men en open source-plattform betyder inte bara att den är gratis, utan även att den är oändligt anpassningsbart. OÄNDLIGT anpassningsbart! Det låter inte direkt billigt va? Här går många små e-handlare i fällan. Om man avviker från en standardinstallation så kommer varje ändring skapa en ökad förvaltningskostnad. Här gäller det att vara smart och välja en leverantör som förstår din affär och kan hålla hårt i tyglarna. Omsätter din butik mindre än 5 miljoner eller om du har en månadsbudget under 20 000 kr / månad så är det klokare att välja en hyrlösning som till exempel Shopify.

För den medelstora e-handlaren

Vår erfarenhet är att det för den medelstora e-handlaren som Magento verkligen kommer till sin rätt. Här ryms företag som omsätter mellan 20-100 miljoner och har en budget mellan 50-300 000 kr i månaden att lägga på att vidareutveckla sin e-handel .

Det är den medelstora e-handlaren som kommer nyttja många av de fördelar som finns med Magento. Du kan till exempel smidigt skala upp din verksamhet genom att addera nya marknader eller större sortiment. Dessutom uppskattar många att det går att integrera till nästan vilket system som helst, vare sig det är ett affärssystem (ERP), produkthanteringssystem (PIM) eller kundhanteringssystem (CRM). Med Magentos nya stöd för Progressive Web Apps (PWA) går det numera också att vara mer flexibel och snabbfotat när det kommer till prestanda och design än man kunnat tidigare.

För den stora e-handlaren

Stora e-handlare som omsätter mer än 100 miljoner i sin e-handel och lägger mer än 300 000 kr i månaden kommer fortfarande kunna uppskatta Magentos flexibilitet. När man kommer till den här nivån rör det sig ofta om en komplex installation med flertalet anpassningar och integrationer som man planerar att behålla i många år framöver. Ett orosmoln bland stora e-handlare brukar dock vara Magentos planerade releaser och bugghantering. När du rör dig på denna höga nivå så blir du i högsta grad sårbar ifall releaser av viktiga funktioner dröjer eller buggar inte löses av Magento skyndsamt.

Återigen bör du vara noga med att välja en erfaren leverantör som kan hantera denna osäkerhet och hitta kreativa lösningar även i stora projekt. Även om öppen källkod tillåter dig att byta leverantör när som helst är en lika stor del av valet att välja en byrå som förstår din affär och som kan bli en bra partner över tid. De bör värdesätta långsiktighet och inte bara vara en bra teknikleverantör utan även en bra affärsutvecklare.

Funderar du på om Magento är rätt för din e-handel? Kontakta oss så berättar vi mer!