Kunderna vill veta mer om e-handlarnas miljöarbete

nobusinessonadeadplanet.png

Trodde du att det bara var frakt, priser och utbud som spelar in när kunder väljer e-handel? Då är det dags att tänka om. Två rapporter som kommit nyligen visar faktiskt att hållbarhetsarbetet är viktigare för kunderna än många tror. Kunderna önskar att e-handelsbranschen ska göra mer för miljön och anser att information om miljöarbetet saknas när de handlar online.

För 53 % av männen i Sverige och 41 % av kvinnorna är miljöfrågan en faktor när de väljer e-handel. Men bara 9 % av männen, och 11 % av kvinnorna anser att de får tillräckligt med information om e-handlarnas hållbarhetsarbete när de ska handla. Detta visar den senaste e-handelsrapporten från Bring. Samma rapport visar även att 80 % handlar i en nätbutik de har erfarenhet av tidigare. Att profilera sig som en “grön butik” ha alltså aldrig varit viktigare för att attrahera och behålla kunderna.

“Synliggör det du gör för hållbarhet och miljö – här kan du utmärka dig mot andra nätbutiker. Saknar du en strategi för detta så är det hög tid att få den på plats. Det är bättre att ta små steg än att inte göra något alls. De som är snabbt ute får positiv uppmärksamhet, större kommersiell styrka och värderas som mer hållbara aktörer än eftersläntrarna.”
- Bring om hållbarhet i sin senaste rapport

I en liknande undersökning från Nosto har man valt att fokusera på klädindustrin och kommer där fram till att 52 % av konsumenterna vill att klädindustrin ska bli mer hållbar. 28 % anger till och med att kommer sluta köpa kläder av aktörer som inte är hängivna till att bli mer hållbara.

Studierna talar sitt tydliga språk. Trycket på e-handelsbranschen att förbättra sitt hållbarhetsarbete ökar. I Nostos undersökning har konsumenterna fått svara på vad de önskar att klädindustrin bör bli bättre på och i toppen av åtgärderna hittar vi till exempel:

  • Minska mängden emballage

  • Skapa rättvisa och goda arbetsvillkor

  • Använda återanvända material som går att återvinna

Förslagen ovan är bara några av alla de åtgärder du kan göra för att göra din e-handelsverksamhet mer hållbar. Glöm inte heller att kommunicera vad du gör till dina kunder - de vill veta.

Läs mer:

Brings rapport “Så väljer kunderna dig” från 2019

Nostos undersökning Sustainability in fashion retail”