“Klimatkompensation är det bästa verktyg vi har”

kalle_booli.jpg

När Kalle Nilvér lämnar sitt jobb som vd på Booli.se är det för att satsa helhjärtat på att rädda klimatet. På GoClimateNeutral hjälper han privatpersoner och företag att klimatkompensera sitt avtryck på miljön. Målet? Att lämna över en beboelig planet till sina barn.

Det var det egna behovet som fick Kalle att börja bygga en sajt som senare skulle komma att bli GoClimateNeutral – en tjänst för klimatkompensation.

– Jag lever ett intensivt liv, som de flesta som jobbar med IT. Jag tänkte att jag inte hade tid att städa upp mitt eget avtryck på miljön, så jag ville skapa en tjänst som gör det åt mig, säger Kalle.

Idag har GoClimateNeutral såväl privatpersoner som företag bland kunderna. Varje månad betalar man en summa för att kompensera sitt klimatavtryck.

– Vi vill göra det enkelt att göra rätt för sig. Man betalar för sitt klimatavtryck och så uppmanar vi alla medlemmar att även minska sina utsläpp och engagera sig i klimatfrågan, säger Kalle.

Kalle berättar att inboxen är full av förfrågningar från företag som vill ha hjälp att implementera klimatkompensation i sin verksamhet.

–  Alla vill göra något, men väldigt få vet vad man kan göra. Vi behöver komma till en punkt där priset på företagens produkter också innehåller kostnaden för den miljöskada den orsakar. Idag klimatkompenserar konsumenter frivilligt, men förhoppningsvis kommer politiker lagstadga detta framöver, säger Kalle.

E-handeln är inget undantag när det kommer till branscher som måste ställa om snabbt om vi ska klara de globala klimatmålen.

–  Att etablera sig som en hållbar e-handel är förmodligen det är det säkraste man kan göra. Bolag som inte tycker sig ha råd att ta sitt miljöansvar nu kommer få det tufft när kunderna, och sen även lagarna, kräver det. E-handeln behöver ställa om ifall vi ska klara det här. Läget är akut. Klimatförändringarna kommer leda till ett enormt lidande och många människor kommer att dö. Alla måste därför göra så mycket de kan och det inkluderar e-handlare, säger Kalle.  

GoClimateNeutral tänker dra sitt strå till stacken. Man tänker sig att e-handlare ska kunna använda deras API för att erbjuda sina kunder att klimatkompensera sina köp. Redan nu finns man med i ett par checkout-flöden, bland annat i Blockets nya sajt för resebokning.

Frågan kring effekterna av klimatkompensation är omdebatterad. Vissa hävdar att klimatkompensation skulle vara ett typ av avlatsbrev, där man köper sig fri från sina synder. Andra stora aktörer som TUI och MAX satsar helhjärtat på att klimatkompensera hela sin verksamhet. När vi pratar med Kalle är det tydligt att han är övertygad om effekterna av klimatkompensation.

– Klimatkompensation funkar bra. Det är inte perfekt, men det är det bästa klimatverktyg vi har. Vi på GoClimateNeutral stöttar FN-certifierade klimatprojekt som har certifieringen Gold Standard. Alla klimatprojekt verifieras sedan av en oberoende tredje part. Vi vill inte att privatpersoner ska behöva tänka på vilket klimatkompensationsprojekt man ska investera i, utan vi gör det åt dem. Vill man dock veta mer så kan man det. Vi är 100 % transparenta med vart pengarna går, berättar Kalle.

Vill man verkligen göra skillnad för miljön så räcker det inte bara att klimatkompensera sin redan höga konsumtion. Kalle ser klimatkompensationen som ett komplement och GoClimateNeutral som en plattform för att få folk att dra ned på sina utsläpp.

– Vår approach är att få folk att minska sina utsläpp under tiden som man klimatkompenserar. Klimatkompensationen är ett sätt att få folk att ta ett första steg. 85 % av våra medlemmar uppger att de aktivt jobbar med att minska sina utsläpp. De resterande 15 % har redan minskat sitt klimatavtryck så mycket att de inte kan minska mer på egen hand. De ligger då på en nivå om 3 ton växthusgaser per år. Det räcker dock inte. Vi måste ner från 3 ton till 1 ton, och där är klimatkompensation vårt enda alternativ just nu, avslutar Kalle.