10 tips för e-handlare inför Black Friday

brainstorming-business-coffee-1076809.jpg

Den 23 november är det dags för Black Friday och allt tyder på att försäljningen kommer slå alla rekord även i år. För e-handlare börjar det brinna i knutarna att förbereda sig för både Black Friday och Cyber Monday. Vi har satt ihop en checklista för e-handlare som hjälper er att palla trycket!

1. Spika dina kampanjer
Bestäm hur dina kampanjer ska fungera och vilka kriterier som ska uppfyllas för att få rabatt. 

2. Testa dina kampanjer
Glöm inte testa dina kampanjer innan du marknadsför dem så att de funkar som du tänkt.

3. Skapa tydliga landningssidor
Ha en tydlig landningssida för Black Friday på din site med bl.a. kampanjvillkor. Glöm inte heller att SEO-anpassa dina Black Friday-sidor på siten.

4. Förbered din marknadsföring
Planera hur du ska marknadsföra dig under Black Friday och tänkt till hur detta kommer påverka webshopen. Om möjligt kan du fördela kampanjerna över tid för att minska belastningen.

5. Förbered servern
Prata med din serverleverantör för att höja upp beredskapen vid ökat tryck på servern. Mycket trafik på en och samma gång kan i värsta fall få webshopen att krascha.

6. Underrätta din webbyrå
Glöm inte att prata med din webbyrå och eventuella tredjepartsleverantörer om era planer för Black Friday. De kan behöva vara standby ifall något skulle krångla.

7. Testa din webshop
Åtgärda problem som kunder påtalat förut och testa din site på nytt för att identifiera problem och flaskhalsar i god tid.

8. Satsa på topp-prestanda
Är din webshop snabb nog att konkurrera med andra shopar? Gör olika prestandatest och åtgärda problemen i god tid.

9. Glöm inte mobilupplevelsen
Testa även hur era kampanjer och köpflödet fungerar i mobilen. De allra flesta kunder kommer förmodligen handla via mobilen.

10. Håll kontakten
Planera hur ni ska kommunicera med köpare efter Black Friday. Om ni håller kontakten med köpare finns en chans att de stannar hos er även under julhandeln.