Edblads e-handel – en hyllning till alla kvinnor

 
Leila Kloo, e-handelschef på Edblad

Leila Kloo, e-handelschef på Edblad

 

När Edblad grundades 2006 var det med en uttalad ambition att bygga ett ansvarsfullt etiskt företag med hållbara produkter. Idag satsar man mer än någonsin på att möta sin kund online och håller fast vid sin filosofi om att skapa vacker, hållbar och användbar design som uppmuntrar kvinnor till att förstärka sin personliga stil.

När vi pratar med Edblads e-handelschef Leila Kloo blir det tydligt att Edblad är ett företag med många järn i elden. 

– Vi har mycket spännande saker på gång! Förra året renodlade vi Edblads koncept och lade en stabil grund att bygga vidare på. I år fokuserar vi på att implementera alla förändringar så att våra kunder, såväl nya som återkommande, ska kunna ta del av ett ännu mer inspirerande och tillgängligt varumärke med smycken och accessoarer som går att mixa och matcha för en personlig stil. Vi har redan börjat se mycket positiva effekter av vårt arbete vilket indikerar att vi är på väg åt rätt håll och att våra kunder gillar det vi gör, säger Leila. 

En webbshop som ännu bättre tjänar kunden

Leila började som e-handelschef på Edblad under hösten 2018 och kom då senast från Iduna-koncernen. Hon har jobbat med smycken hela sin karriär och såg det som ett naturligt steg att börja på Edblad. 

– Det är ett otroligt bra företag att jobba för med en tydlig vision, korta beslutsvägar och högt i tak, säger Leila.

Som e-handelschef jobbar Leila tätt med oss på Kodbruket för att hela tiden utveckla edblad.com för att bättre tjäna kunden. En av nyheterna under 2019 blir att komplettera shopen med Vue Storefront som är en PWA-lösning. Målet är förbättrad prestanda samt att kunna inspirera kunderna med mer frekventa uppdateringar av innehållet på sajten.

– Vi jobbar i Magento 2 som är en e-handelsplattform med hög flexibilitet och skalbarhet. Nu kommer vi att koppla samman Magento med Vue Storefront och Storyblok. Det blir väldigt spännande att hoppa på PWA-tåget i det här skedet, säger Leila.

En kundcentrerad affär som ger tillbaka

Som e-handlare är det alltid något nytt att hålla koll på, men Edblad har hittat ett sätt att fortsätta hålla fokus på det som är viktigast för dem.

– Med dagens globala e-handel och en ständigt ökande konkurrens som följd, så är det av största vikt att ha ett tydligt koncept och en stark relation till sin målgrupp. För Edblads del handlar det om att fortsätta erbjuda ett varierat sortiment av högkvalitativa smycken och accessoarer, i hållbar svensk design med attraktivt prisläge. Vi jobbar datadrivet och väldigt kundcentrerat. Varje beslut som vi tar är grundat i vår kund och hur vi på bästa sätt kan tillgodose hennes behov och förhöja hennes upplevelse hos oss, säger Leila. 

Något som alltid har varit viktigt för Edblad och deras kunder är att ge tillbaka. Med sitt initiativ Helping Hand har de hittat en framgångsrik brygga mellan sitt sortiment, sina kunder och samhällsnyttiga organisationer.

– Helping Hand ligger oss varmt om hjärtat. Varje år väljer vi ut en organisation som vi vill stötta och designar ett unikt smycke där del av intäkten går oavkortat till den organisationen. I år har vi valt att stötta Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) och deras Aurorafond. Det känns väldigt bra att med våra kunders hjälp kunna bidra ekonomiskt och höja medvetenheten kring Roks, säger Leila.

Tusen tack till Leila för att vi fick en liten inblick i Edblads verksamhet och önskar stort lycka till med era planer för 2019.