ASKET satsar på återanvändbart emballage från RePack

 
Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET. Foto: ASKET

Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET. Foto: ASKET

 

Finska RePack gör e-handelspåsar som kan återanvändas upp till 20 gånger. I Sverige har e-handlarna ASKET valt att prova detta återanvändbara emballage. Det här med hållbar e-handel tycker vi är intressant och därför startar vi nu en artikelserie om ämnet. Först ut tittar vi lite närmare på återanvändbart emballage från RePack.

En enkel och återanvändbar lösning

– Vi har nyligen påbörjat ett större arbete med att se över vår paketering ur ett hållbarhetsperspektiv och RePack passade väldigt bra som ett första steg. Vi fastnade ganska direkt för deras idé, det finns något vackert i enkelheten i det, säger Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET.

RePack är en hållbar e-handelsförpackning som går att återanvända. Förpackningen är tillverkad av återvinningsbara material som klarar 20 stycken leveranser innan den måste bytas ut. När kunden tagit emot sitt paket sätter hen helt enkelt på en förbetald portolapp och stoppar den tomma förpackningen på postlådan. Som tack får kunden en rabattkupong.

 
 

Reaktionerna från kunderna

Svenska klädmärket ASKET erbjuder i nuläget sina kunder att köpa till RePack i kassan. Trots att de tar betalt för den återanvändbara påsen så är det fler kunder än man väntat sig som väljer RePack. Drygt 15 % av alla kunder köper till RePack och är enligt Jakob väldigt nöjda med sitt val.

– Jag tror den mest intressanta reaktionen varit att det väckt folks medvetenhet om frågan, vilket märks på att vi får en hel del förslag och frågor på de andra delarna av vår förpackning, säger Jakob.

Att implementera RePack i ASKETs existerande flöde har varit enklare än Jakob först trodde.

– Det har varit väldigt enkelt och bra att jobba med dem. Som paketering finns det inget att klaga på, för kläderna kommer fram oskadda. Vi överväger även att ta fram ASKET-brandade RePack påsar framöver. Det enda som vi haft lite svårt att kommunicera är skillnaden mellan att skicka tillbaka plagg till oss eller endast skicka påsen tillbaks till RePack, alltså två helt olika procedurer. Det har lett till att några plagg skickats fel, men som av en lycklig slump så ligger deras lager bara en liten bit ifrån vårt i Tallinn så det är enkelt löst, berättar Jakob.

Plastpåsar inom e-handel – ett nödvändigt ont

ASKET funderar mycket på hur man kan minimera den miljöpåverkan som frakt och emballaget har.

– Vi har massor att jobba med här. Jag tror man måste komma bort från att minimera kostnad till varje pris och börja ta med både kundupplevelse och miljöaspeketer i utvärderingen, säger Jakob.

– När det kommer till emballage vill vi exempelvis eliminera eller åtminstone minimera plastanvändandet, vilket dock är en ganska svår sak i klädbranschen. Det här med polybags (den tunna genomskinliga plastpåse runt plagget, red. anm.) är dessvärre ett nödvändigt ont som inte ens miljömedvetna Patagonia lyckats eliminera, säger Jakob.

– Vår nuvarande paketering bygger på idén att det i alla fall är samma påse som följer med hela vägen från fabrik till slutkund istället för att den slängs och att man packar om allt innan det skickas till kund. Vi jobbar just nu på att ta fram ett nytt re-use koncept inspirerat av RePack, berättar Jakob.

Behövs egentligen expressfrakt?

– Vad det gäller frakt kollar vi på ett par olika saker. En enkel sak är att se till att man inte skickar någon luft genom att packa effektivt och ha många olika storlekar på paketen, men än viktigare tror jag det är att minimera expressfrakt, säger Jakob.

– Expresspaket skickas i regel med flyg vilket ger otroligt mycket mer utsläpp per kilometer och dessutom tar man då stora omvägar. Till exempel skickas våra expresspaket till Sverige från Estland via Tyskland, berättar Jakob.

– Faktum är att de flesta av våra kunder inte behöver express-frakt. Vi är slow fashion trots allt. Väldigt få är villiga att betala för det, så värdet för kund är uppenbarligen inte så högt, men självklart väljer man det, om det är gratis. Därför har vi nyss höjt gränsen för fri frakt med expresspaket, avslutar Jakob.