Posts in E-handel
Simulering av Black Friday gav stabilitet inför årets viktigaste köphelg
 
Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

 

Det är inte bara lager och logistik som pressas hårt av den ökade efterfrågan under Black Friday. Även webshoparnas servrar är hårt pressade att klara den höga trafiken.

Vår kund Edblad satsade stort på Black Friday i år. De marknadsförde sig i flera kanaler och  gav bra rabatter på stora delar av sitt sortiment. Men inför årets största köphelg fanns också en oro att servrarna inte skulle räcka till och därför utförde vi lasttester på dem. En typ av simulering av Black Friday för att förutse och åtgärda eventuella problem innan de händer på riktigt. Vår driftansvariga Karl Jansson berättar mer:

– Ett lasttest av servern innebär att man simulerar ökad trafik på en sites testmiljö för att se hur mycket belastning den klarar. Sedan kan man dra slutsatser kring vad som kan åtgärdas för att ge en stabil köpupplevelse till så många kunder som möjligt.

Vid ett lasttest är det bra att utgå ifrån riktig data för att skapa ett så realistiskt test som möjligt.

– Vi började med att kolla i Google Analytics för att se hur en snittbesökare betedde sig på siten. Utifrån den datan skapade vi virtuella användare som vi använde i testet, berättar Karl. Parametrar som vi använde var bland annat vilka sidor man besökt, tid på sidan och antal sidvisningar.

– Jag skapade flera olika användartyper som utförde olika saker på siten. Till exempel en besökare som bara besökte startsidan och en som som besökte flera olika kategorier och lade produkter i kundvagnen. Jag skalade sedan upp besökarantalet sekventiellt under en given tid samtidigt som jag tolkade datan, säger Karl.

– Till slut nådde vi max antal samtidiga besökare så då visste vi vad servern skulle hålla för under Black Friday, säger Karl.

Lasttesterna belyste några förbättringsområden som vi kunde åtgärda och verifiera med god marginal innan kampanjens start.

– Att göra ett noggrant arbete innan kampanjer tjänar man alltid på. Att få till en lyckad metod för att göra lasttester har också varit jättebra för oss på Kodbruket. Istället för att göra lasttester vid enskilda tillfällen, kan vi nu integrera dem i vår löpande QA-process och lasttesta i samband med varje deploy av kod för alla våra kunder, avslutar Karl.

Vi vill gratulera Edblad till en riktigt lyckad Black Friday. Deras team har slitit otroligt hårt, vilket gett resultat. Under helgen ökade de sina intäkter i webshopen med 390 % jämfört med förra året. Edblads e-commerce manager Leila Kloo kommenterar årets Black Friday-succé såhär:

– Vi är mycket nöjda med utfallet av årets Black Friday. Att kampanjen blev så lyckad för vår del beror såklart på flera faktorer så som ett välfyllt webblager med attraktiva kampanjvaror till riktigt bra priser, noggrant planerade marknadsföringsinsatser och inte minst en webbshop som pallade trycket. Med 400% fler besökare än en vanlig helg kan vi i efterhand konstatera att det var helt rätt beslut att lasttesta servrarna inför årets Black Friday.

10 tips för e-handlare inför Black Friday
brainstorming-business-coffee-1076809.jpg

Den 23 november är det dags för Black Friday och allt tyder på att försäljningen kommer slå alla rekord även i år. För e-handlare börjar det brinna i knutarna att förbereda sig för både Black Friday och Cyber Monday. Vi har satt ihop en checklista för e-handlare som hjälper er att palla trycket!

1. Spika dina kampanjer
Bestäm hur dina kampanjer ska fungera och vilka kriterier som ska uppfyllas för att få rabatt. 

2. Testa dina kampanjer
Glöm inte testa dina kampanjer innan du marknadsför dem så att de funkar som du tänkt.

3. Skapa tydliga landningssidor
Ha en tydlig landningssida för Black Friday på din site med bl.a. kampanjvillkor. Glöm inte heller att SEO-anpassa dina Black Friday-sidor på siten.

4. Förbered din marknadsföring
Planera hur du ska marknadsföra dig under Black Friday och tänkt till hur detta kommer påverka webshopen. Om möjligt kan du fördela kampanjerna över tid för att minska belastningen.

5. Förbered servern
Prata med din serverleverantör för att höja upp beredskapen vid ökat tryck på servern. Mycket trafik på en och samma gång kan i värsta fall få webshopen att krascha.

6. Underrätta din webbyrå
Glöm inte att prata med din webbyrå och eventuella tredjepartsleverantörer om era planer för Black Friday. De kan behöva vara standby ifall något skulle krångla.

7. Testa din webshop
Åtgärda problem som kunder påtalat förut och testa din site på nytt för att identifiera problem och flaskhalsar i god tid.

8. Satsa på topp-prestanda
Är din webshop snabb nog att konkurrera med andra shopar? Gör olika prestandatest och åtgärda problemen i god tid.

9. Glöm inte mobilupplevelsen
Testa även hur era kampanjer och köpflödet fungerar i mobilen. De allra flesta kunder kommer förmodligen handla via mobilen.

10. Håll kontakten
Planera hur ni ska kommunicera med köpare efter Black Friday. Om ni håller kontakten med köpare finns en chans att de stannar hos er även under julhandeln.