Posts in Case & Kunder
Edblads e-handel – en hyllning till alla kvinnor
 
Leila Kloo, e-handelschef på Edblad

Leila Kloo, e-handelschef på Edblad

 

När Edblad grundades 2006 var det med en uttalad ambition att bygga ett ansvarsfullt etiskt företag med hållbara produkter. Idag satsar man mer än någonsin på att möta sin kund online och håller fast vid sin filosofi om att skapa vacker, hållbar och användbar design som uppmuntrar kvinnor till att förstärka sin personliga stil.

När vi pratar med Edblads e-handelschef Leila Kloo blir det tydligt att Edblad är ett företag med många järn i elden. 

– Vi har mycket spännande saker på gång! Förra året renodlade vi Edblads koncept och lade en stabil grund att bygga vidare på. I år fokuserar vi på att implementera alla förändringar så att våra kunder, såväl nya som återkommande, ska kunna ta del av ett ännu mer inspirerande och tillgängligt varumärke med smycken och accessoarer som går att mixa och matcha för en personlig stil. Vi har redan börjat se mycket positiva effekter av vårt arbete vilket indikerar att vi är på väg åt rätt håll och att våra kunder gillar det vi gör, säger Leila. 

En webbshop som ännu bättre tjänar kunden

Leila började som e-handelschef på Edblad under hösten 2018 och kom då senast från Iduna-koncernen. Hon har jobbat med smycken hela sin karriär och såg det som ett naturligt steg att börja på Edblad. 

– Det är ett otroligt bra företag att jobba för med en tydlig vision, korta beslutsvägar och högt i tak, säger Leila.

Som e-handelschef jobbar Leila tätt med oss på Kodbruket för att hela tiden utveckla edblad.com för att bättre tjäna kunden. En av nyheterna under 2019 blir att komplettera shopen med Vue Storefront som är en PWA-lösning. Målet är förbättrad prestanda samt att kunna inspirera kunderna med mer frekventa uppdateringar av innehållet på sajten.

– Vi jobbar i Magento 2 som är en e-handelsplattform med hög flexibilitet och skalbarhet. Nu kommer vi att koppla samman Magento med Vue Storefront och Storyblok. Det blir väldigt spännande att hoppa på PWA-tåget i det här skedet, säger Leila.

En kundcentrerad affär som ger tillbaka

Som e-handlare är det alltid något nytt att hålla koll på, men Edblad har hittat ett sätt att fortsätta hålla fokus på det som är viktigast för dem.

– Med dagens globala e-handel och en ständigt ökande konkurrens som följd, så är det av största vikt att ha ett tydligt koncept och en stark relation till sin målgrupp. För Edblads del handlar det om att fortsätta erbjuda ett varierat sortiment av högkvalitativa smycken och accessoarer, i hållbar svensk design med attraktivt prisläge. Vi jobbar datadrivet och väldigt kundcentrerat. Varje beslut som vi tar är grundat i vår kund och hur vi på bästa sätt kan tillgodose hennes behov och förhöja hennes upplevelse hos oss, säger Leila. 

Något som alltid har varit viktigt för Edblad och deras kunder är att ge tillbaka. Med sitt initiativ Helping Hand har de hittat en framgångsrik brygga mellan sitt sortiment, sina kunder och samhällsnyttiga organisationer.

– Helping Hand ligger oss varmt om hjärtat. Varje år väljer vi ut en organisation som vi vill stötta och designar ett unikt smycke där del av intäkten går oavkortat till den organisationen. I år har vi valt att stötta Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) och deras Aurorafond. Det känns väldigt bra att med våra kunders hjälp kunna bidra ekonomiskt och höja medvetenheten kring Roks, säger Leila.

Tusen tack till Leila för att vi fick en liten inblick i Edblads verksamhet och önskar stort lycka till med era planer för 2019.

Så planerar Safira bli störst på smycken i Europa
 
palle-safira.png
 

Safira har en spännande resa framför sig. Till år 2022 har de siktet inställt på att bli den marknadsledande aktören för trendsmycken inom Europa. Till sin hjälp har de en hel arsenal av influencers och en övertygelse om att satsa på nya tekniska lösningar. Vi satte oss ned med Safiras CTO Palle Zingmark för att ta reda på vilka strategier Safira har för att nå toppen.

Nordens största återförsäljare av smycken online

För den som inte ryms inom målgruppen av tjejer mellan 18-23 år kan Safira verka som en doldis, men faktum är att Safira är nordens största och snabbast växande återförsäljaren av smycken online.

– Vi har vår egen produktion i Köping och tillverkar smycken med hög modegrad i guld och silver. Ett gediget hantverk och unika inköpskanaler gör att vi kan vara extremt snabba med att fånga upp de absolut senaste trenderna och skapa smycken som vår målgrupp inspireras av, säger Palle.

På sin internationella e-handel Safira.com säljer man i dagsläget bara smycken från sina egna kollektioner, men på Safira.se blandar man egna smycken med andra varumärken.

Satsar stort i Tyskland

– Vi har en väldigt positiv utveckling med Safira i Tyskland. Under 2019 kommer vi därför att fokusera på fortsatt tillväxt och expansion på den tyska marknaden. Nya europeiska marknader kan också komma att bli aktuellt mot slutet av året, berättar Palle.

– Vi kommer även att jobba aktivt med vår hemmamarknad Sverige och successivt positionera vårt varumärke för att tilltala den yngre kunden även här, säger Palle.

Når sin målgrupp genom influencers

Eftersom målgruppen består i huvudsak av unga tjejer så har man både valt att fokusera och investera i influencer marketing genom bland annat designsamarbeten med utvalda välkända profiler.

–  Vi är marknadsledande på SEM i Sverige med gedigen kunskap och det har vi nu kompletterat med en satsning på influencers som går riktigt bra. På Safira.com kör vi nästan uteslutande på influencers för marknadsföring, säger Palle.

Man har även anpassat marknadsmaterialet helt efter influencers och slutat med kampanjbilder fotade i studio.

–  För de första egna kollektioner vi släppte så hade vi fotostudio med professionella bilder, men det kändes inte som att vi fick med hjärtat i processen. Då började vår marknadsavdelning fota kollektionerna med sina egna iPhones och efter det har vi fått mycket bättre respons, säger Palle.

Kompletterar Magento med Vue Storefront

De senaste två och halvt åren har man använt sig av Magento som e-handelssystem.

– Vi ville ha en open source plattform med större flexibilitet än vad vi hade tidigare, därför föll valet på Magento, säger Palle.

Nu väljer man att komplettera Magento med flera microservices och ett PWA som heter Vue Storefront. Målet är att frikoppla fler delar från Magento för att förbättra användarupplevelsen och prestandan för kunderna.

– Vue Storefront kommer förenkla mycket för oss. Jag känner till fördelarna med att koppla loss delar och gå mer mot en microservice-lösning. Det är lättare att lägga till kringtjänster i mellanlagret. Vi har kollat på olika lösningar innan och när ni på Kodbruket föreslog Vue Storefront blev vi väldigt glada, säger Palle.

– Vår målgrupp förväntar sig att bli inspirerade. Att det ska vara enkelt att interagera med oss, att vi är datadrivna och vet vad dom vill ha och att vi erbjuder rätt service när det kommer till leveranser, betalning, kundsupport och så vidare. För att möta de behoven behöver vi ha robusta tekniska lösningar i framkant, säger Palle.

– E-handlare måste våga tänka i nya banor för teknik. De finns så många verktyg där ute som kan underlätta bara man ger det lite tid och sätter sig in lösningarna som finns, avslutar Palle.

Vi önskar Palle och gänget på Safira stort lycka till under 2019 och tackar för att vi på Kodbruket får vara med på resan.

Simulering av Black Friday gav stabilitet inför årets viktigaste köphelg
 
Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

 

Det är inte bara lager och logistik som pressas hårt av den ökade efterfrågan under Black Friday. Även webshoparnas servrar är hårt pressade att klara den höga trafiken.

Vår kund Edblad satsade stort på Black Friday i år. De marknadsförde sig i flera kanaler och  gav bra rabatter på stora delar av sitt sortiment. Men inför årets största köphelg fanns också en oro att servrarna inte skulle räcka till och därför utförde vi lasttester på dem. En typ av simulering av Black Friday för att förutse och åtgärda eventuella problem innan de händer på riktigt. Vår driftansvariga Karl Jansson berättar mer:

– Ett lasttest av servern innebär att man simulerar ökad trafik på en sites testmiljö för att se hur mycket belastning den klarar. Sedan kan man dra slutsatser kring vad som kan åtgärdas för att ge en stabil köpupplevelse till så många kunder som möjligt.

Vid ett lasttest är det bra att utgå ifrån riktig data för att skapa ett så realistiskt test som möjligt.

– Vi började med att kolla i Google Analytics för att se hur en snittbesökare betedde sig på siten. Utifrån den datan skapade vi virtuella användare som vi använde i testet, berättar Karl. Parametrar som vi använde var bland annat vilka sidor man besökt, tid på sidan och antal sidvisningar.

– Jag skapade flera olika användartyper som utförde olika saker på siten. Till exempel en besökare som bara besökte startsidan och en som som besökte flera olika kategorier och lade produkter i kundvagnen. Jag skalade sedan upp besökarantalet sekventiellt under en given tid samtidigt som jag tolkade datan, säger Karl.

– Till slut nådde vi max antal samtidiga besökare så då visste vi vad servern skulle hålla för under Black Friday, säger Karl.

Lasttesterna belyste några förbättringsområden som vi kunde åtgärda och verifiera med god marginal innan kampanjens start.

– Att göra ett noggrant arbete innan kampanjer tjänar man alltid på. Att få till en lyckad metod för att göra lasttester har också varit jättebra för oss på Kodbruket. Istället för att göra lasttester vid enskilda tillfällen, kan vi nu integrera dem i vår löpande QA-process och lasttesta i samband med varje deploy av kod för alla våra kunder, avslutar Karl.

Vi vill gratulera Edblad till en riktigt lyckad Black Friday. Deras team har slitit otroligt hårt, vilket gett resultat. Under helgen ökade de sina intäkter i webshopen med 390 % jämfört med förra året. Edblads e-commerce manager Leila Kloo kommenterar årets Black Friday-succé såhär:

– Vi är mycket nöjda med utfallet av årets Black Friday. Att kampanjen blev så lyckad för vår del beror såklart på flera faktorer så som ett välfyllt webblager med attraktiva kampanjvaror till riktigt bra priser, noggrant planerade marknadsföringsinsatser och inte minst en webbshop som pallade trycket. Med 400% fler besökare än en vanlig helg kan vi i efterhand konstatera att det var helt rätt beslut att lasttesta servrarna inför årets Black Friday.