5 sätt att minska returerna

blur-blurred-background-boutique-1036856.jpg

I vår artikelserie om hållbarhet inom e-handeln undersöker vi hur e-handelsbranschen kan utmana sig själva att bli bättre miljövänner. I denna artikel ska vi kika närmare på en av e-handelns stora miljöbovar, nämligen returerna. Medan e-handlare kämpar mot kostnaderna för de ökade returerna, kämpar miljön mot utsläppen som kommer till följd av paket som flyger kors och tvärs genom världen på väg tillbaka till lagerhyllan.

 
 

Sharon Cullinane är professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. I videon ovan beskriver hon kort problematiken med returer inom e-handel. Mer om Cullinane och hennes forskning finns att läsa här.

Vad kan då en e-handlare göra för att minska returerna och hålla ned sitt miljöavtryck? Mycket handlar om att guida köparen till rätt produkt och storlek. För faktum är att osäkerhet på hur produkten kommer se ut och passa gör att i många beställer flera storlekar av samma produkter för att sedan returnera den som inte passar.

Skapa ett “digitalt provrum”

Det finns många innovativa lösningar för att skapa så kallade “digitala provrum”. Med Ikeas app Place kan man med hjälp av augmented reality placera ut möblerna i sin hemmiljö, med Zozosuite tar man sina mått med hjälp av en kroppstrumpa och med Virtusize kan man jämföra plaggets storlek med kläder man redan äger. Nyligen meddelade även H&M att de laborerar med en tjänst där kunder kan skapa en avatar av sig själv att prova deras kläder på, kallad Perfect Fit.

Skriv bättre produktspecifikationer

Är man inte redo att investera i ett så kallat digitalt provrum så bör man jobba med det man redan har, det vill säga produktbeskrivningen. Undvik att använda tillverkarens färdiga produktbeskrivning, men om du gör det se till att du kompletterar den med mer information. All viktig information om produkten såsom mått, färg, vikt och material bör finnas med. Många modebutiker som fotar sina kläder på en modell anger även modellens längd och vikt så att man kan jämföra med sig själv.

Visa mycket bilder

Bra och många bilder är en av de allra viktigaste sakerna som hjälper kunden att bedöma produkten innan de köper. Bilder tagna ur flera vinklar, bild i 360°, närbild på material och bilder på alla produktvariationer är superbra hjälpmedel för att förtydliga för köparen. Vill man förstärka upplevelsen ytterligare kan man göra som Asos och ladda upp en egen video på varje produkt, eller låta kunderna själva fota sina produkter och visa dem i produktbeskrivningen.

Visa omdömen

Andra köpares omdömen väger tungt. Att uppmana kunderna att fylla i en recension av produkten är en mycket bra idé. Förutom att ange om man är nöjd med produkten eller inte så kan man be kunderna att ange om hur de upplevde storleken.

I framtiden kommer vi kanske se e-handlare använda sig av datan från returerna direkt i webbutiken, så att andra köpare till exempel kan se om många returer gjorts på grund av att klädesplagget var för litet.

Erbjud chat & kommentarsfält

Om frågetecken fortfarande kvarstår kan det vara en god idé att ha en chat eller kommentarsfält på varje produkt. Fördelen med att ha ett kommentarsfält är att svaren ni ger kan läsas och hjälpa även av andra kunder framöver, till skillnad från en chat där konversationen är privat. Hos e-handlaren Footway används kommentarsfältet flitigt för att besvara frågor kring material och storlekar på skorna så att kunderna inte behöver chansa på en sko.