4 tips för dig som ska flytta till Magento 2
migrera.png

Magento har officiellt meddelat att man i juni 2020 kommer att sluta erbjuda support för Magento 1. Efter det datumet kan Magento inte garantera att dina kunders data är säker. I skrivande stund är det lite mer än 500 dagar kvar, vilket kanske låter som gott om tid. Men ha då i åtanke att det är ett omfattande arbete att uppgradera till Magento 2 och att marknaden av Magento-utvecklare i Sverige är begränsad. Vi tycker därför det är klokt att man i god tid startar arbetet med att uppgradera till Magento 2.

Skillnader mellan Magento 1 & 2

Magento 2 är inte bara en uppdatering av Magento 1, utan är snarare ett helt nytt system. Magento 2 innebär en riktig uppgradering för den som använder Magento 1.

Ett helt nytt gränssnitt förenklar för e-commerce managers att sköta produkter, kampanjer och kundtjänst. Dessutom har Magento 2 stora fördelar även bakom kulisserna. Förändrad arkitektur av systemet och tillägg av nya teknologier ger bättre prestanda och säkerhet. Magento 2 har även stöd för senaste php-versionen och ger i större utsträckning möjlighet att samköra olika typer av plugins.

Men är allt verkligen bara positivt? Självklart innebär ett nytt system även nya risker. Tidiga versioner av Magento 2 har innehållit en hel del buggar och tyvärr får man räkna med att det fortsatt kommer dyka upp nya sådana. Är man inte försiktig riskerar man tyvärr att få bekosta lösningarna av buggarna själv. Magento 2 må vara ett flexibelt och välutrustat system, men ta inte heller för givet att alla de funktioner du önskar finns på plats. En del funktionalitet kommer du säkerligen behöva bygga till och andra kan det vara klokt att avstå.

Så funkar flytten till Magento 2

Att uppgradera till Magento 2 ger dig verkligen möjligheten att ta ett nytt grepp kring strategin för din butik. Eftersom Magento 2 är ett helt nytt system så måste man börja om från grunden. Designtema, integrationer och plugin byggs om, vilket innebär att du har chansen att ta ett nytt grepp kring din butik.

Rent praktiskt går det till så att man bygger en ny Magento-butik i Magento 2 som man sedan integrerar på nytt med era olika system, till exempel affärssystem. All orderhistorik, produkter, kategorier, butiksinställningar med mera, kan man sedan migrera över från Magento 1 till Magento 2.

4 tips för en lyckad flytt till Magento 2

1. Läs på om Magento 2

När din kravspecifikation är klar så bör du läsa på om Magento 2. Hur kan ni på bästa sätt dra nytta av Magentos inbyggda lösningar och vad kommer behöva byggas till?

2. Börja planeringen redan nu

När ni beslutat er för att satsa på Magento 2 så är det dags att säkerställ resurser för omställningen. Leta efter en erfaren leverantör och efterfråga utvecklare och projektledare som tidigare arbetat just med Magento 2. Erfarenhet av Magento 1 räcker inte, då systemen skiljer sig så mycket åt.

3. Var själv aktiv i arbetet

Det är viktigt att du som beställare själv är aktiv i arbetet. Ha en tydligt internt mandat, budget och en kravställning klar redan från början. Var sedan delaktig i hela projekt genom att kravställa, testa och godkänna utvecklingen.

4. Dela upp arbetet

Efterfråga en leverantör som vill jobba med tydliga delmål, där arbetet delas upp i mindre delleveranser. Kom dock ihåg att din butik, precis som på Magento 1, kommer kräva löpande arbete även efter lansering.

Du är varmt välkommen att kontakta oss på Kodbruket om du planerar att gå över till Magento 2 under 2019, eller om du frågor kring Magento, så berättar vi mer.

MagentoHanna KarlssonComment
Simulering av Black Friday gav stabilitet inför årets viktigaste köphelg
 Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

Karl Jansson, driftansvarig på Kodbruket

Det är inte bara lager och logistik som pressas hårt av den ökade efterfrågan under Black Friday. Även webshoparnas servrar är hårt pressade att klara den höga trafiken.

Vår kund Edblad satsade stort på Black Friday i år. De marknadsförde sig i flera kanaler och  gav bra rabatter på stora delar av sitt sortiment. Men inför årets största köphelg fanns också en oro att servrarna inte skulle räcka till och därför utförde vi lasttester på dem. En typ av simulering av Black Friday för att förutse och åtgärda eventuella problem innan de händer på riktigt. Vår driftansvariga Karl Jansson berättar mer:

– Ett lasttest av servern innebär att man simulerar ökad trafik på en sites testmiljö för att se hur mycket belastning den klarar. Sedan kan man dra slutsatser kring vad som kan åtgärdas för att ge en stabil köpupplevelse till så många kunder som möjligt.

Vid ett lasttest är det bra att utgå ifrån riktig data för att skapa ett så realistiskt test som möjligt.

– Vi började med att kolla i Google Analytics för att se hur en snittbesökare betedde sig på siten. Utifrån den datan skapade vi virtuella användare som vi använde i testet, berättar Karl. Parametrar som vi använde var bland annat vilka sidor man besökt, tid på sidan och antal sidvisningar.

– Jag skapade flera olika användartyper som utförde olika saker på siten. Till exempel en besökare som bara besökte startsidan och en som som besökte flera olika kategorier och lade produkter i kundvagnen. Jag skalade sedan upp besökarantalet sekventiellt under en given tid samtidigt som jag tolkade datan, säger Karl.

– Till slut nådde vi max antal samtidiga besökare så då visste vi vad servern skulle hålla för under Black Friday, säger Karl.

Lasttesterna belyste några förbättringsområden som vi kunde åtgärda och verifiera med god marginal innan kampanjens start.

– Att göra ett noggrant arbete innan kampanjer tjänar man alltid på. Att få till en lyckad metod för att göra lasttester har också varit jättebra för oss på Kodbruket. Istället för att göra lasttester vid enskilda tillfällen, kan vi nu integrera dem i vår löpande QA-process och lasttesta i samband med varje deploy av kod för alla våra kunder, avslutar Karl.

Vi vill gratulera Edblad till en riktigt lyckad Black Friday. Deras team har slitit otroligt hårt, vilket gett resultat. Under helgen ökade de sina intäkter i webshopen med 390 % jämfört med förra året. Edblads e-commerce manager Leila Kloo kommenterar årets Black Friday-succé såhär:

– Vi är mycket nöjda med utfallet av årets Black Friday. Att kampanjen blev så lyckad för vår del beror såklart på flera faktorer så som ett välfyllt webblager med attraktiva kampanjvaror till riktigt bra priser, noggrant planerade marknadsföringsinsatser och inte minst en webbshop som pallade trycket. Med 400% fler besökare än en vanlig helg kan vi i efterhand konstatera att det var helt rätt beslut att lasttesta servrarna inför årets Black Friday.

10 tips för e-handlare inför Black Friday
brainstorming-business-coffee-1076809.jpg

Den 23 november är det dags för Black Friday och allt tyder på att försäljningen kommer slå alla rekord även i år. För e-handlare börjar det brinna i knutarna att förbereda sig för både Black Friday och Cyber Monday. Vi har satt ihop en checklista för e-handlare som hjälper er att palla trycket!

1. Spika dina kampanjer
Bestäm hur dina kampanjer ska fungera och vilka kriterier som ska uppfyllas för att få rabatt. 

2. Testa dina kampanjer
Glöm inte testa dina kampanjer innan du marknadsför dem så att de funkar som du tänkt.

3. Skapa tydliga landningssidor
Ha en tydlig landningssida för Black Friday på din site med bl.a. kampanjvillkor. Glöm inte heller att SEO-anpassa dina Black Friday-sidor på siten.

4. Förbered din marknadsföring
Planera hur du ska marknadsföra dig under Black Friday och tänkt till hur detta kommer påverka webshopen. Om möjligt kan du fördela kampanjerna över tid för att minska belastningen.

5. Förbered servern
Prata med din serverleverantör för att höja upp beredskapen vid ökat tryck på servern. Mycket trafik på en och samma gång kan i värsta fall få webshopen att krascha.

6. Underrätta din webbyrå
Glöm inte att prata med din webbyrå och eventuella tredjepartsleverantörer om era planer för Black Friday. De kan behöva vara standby ifall något skulle krångla.

7. Testa din webshop
Åtgärda problem som kunder påtalat förut och testa din site på nytt för att identifiera problem och flaskhalsar i god tid.

8. Satsa på topp-prestanda
Är din webshop snabb nog att konkurrera med andra shopar? Gör olika prestandatest och åtgärda problemen i god tid.

9. Glöm inte mobilupplevelsen
Testa även hur era kampanjer och köpflödet fungerar i mobilen. De allra flesta kunder kommer förmodligen handla via mobilen.

10. Håll kontakten
Planera hur ni ska kommunicera med köpare efter Black Friday. Om ni håller kontakten med köpare finns en chans att de stannar hos er även under julhandeln.

Välkommen till Kodbrukets blogg
02.jpg

Nu kickar vi igång Kodbrukets blogg och nyhetsflöde. Roligt att du hittat hit! Vi hoppas att kunna bjuda på en hel del e-handelssnack och förstås ett och annat kring Magento. Men vi vill även dela vår resa som e-handelsbyrå med er och ge er en inblick i vårt dagliga arbete. Självklart kommer vi skriva en hel del om våra case och kunder samt våra egna spännande e-handelsprojekt. 

Om du gillar det du läser får du väldigt gärna kommentera, dela och gilla våra inlägg. Det skulle vi uppskatta otroligt mycket.