Är söndag bästa shoppingdagen?
adult-beverage-cappuccino-377909.jpg

Är söndagen den bästa dagen för e-handlare? En rapport från Klarna visar nämligen att de allra flesta köp sker på söndagar. Dessutom visar rapporten att vi handlar som mest mellan kl 21-22 på kvällen och att november är den månad då allra flest köp sker.

Klarna har kommit fram till många användbara och intressanta slutsatser baserat på deras användardata. Som väntat så sker de allra flesta köp vid löning, närmare bestämt den 25:e varje månad. Lite mer förvånande är dock att det inte alls är den 24:e i varje månad som det köps minst som man kan tro, utan att det faktiskt är den 13:e i varje månad som vårt köpsug är som allra svagast.

Om de allra flesta köp sker på söndagen så är det ingen ökning av köp som sker under fredag och lördag. Klarnas rapport visar att kunder handlar som mest under söndag till onsdag och att köpen sedan trappas ned gradvis till lördagen där de når bottennivårer, för att sedan explodera i sälj på söndagen.

Så betyder detta att söndag kväll din allra främsta stund att prestera i din e-handel? Så enkelt är det inte riktigt. Köpbeteenden varierar stort beroende på din målgrupp och produkt du erbjuder. Genom att använda Google Analytics kan du fram data på när dina besökare handlar som mest och på det sättet anpassa din verksamhet efter det.

 
Källa:  Klarna

Källa: Klarna

Källa:  Klarna

Källa: Klarna

Källa:  Klarna

Källa: Klarna

 
Vue Storefront Hackathon #15 med Kodbruket

Fredagen den 30 augusti arrangerade vi ett hackathon tillsammans med Vue Storefront i Stockholm. Två utvecklare från Vue Storefront hade kommit hela vägen från Polen för att utbilda i Vue Storefront och tillsammans med oss leda dagen.

Patryk och Łukasz från Vue Storefront började dagen med utbildning om vad Vue Storefront är och hur det är uppbyggt. Sedan var det fritt fram för alla deltagare att klämma och känna på koden och bidra med sina egna lösningar till den öppna källkoden.

Tusen tack till killarna från Vue Storefront för att ni ville komma till Stockholm och tack till alla som kom och hackade tillsammans med oss. Även stort tack till Glesys som sponsrade dagen och bidrog med massor av inspiration om innovativa tekniska lösningar.

 
 
Att bli en webbutvecklare – min resa
 
fatme-developer.png
 

Länge föreställde jag mig att en webbutvecklare var en kaffeberoende kille med tjocka glasögon i en mörk källare. Nu när jag själv blivit webbutvecklare inser jag att min bild av webbutveckling inte kunde vara längre från sanningen även om vi älskar kaffe på det här kontoret.

Jag heter Fatme och jag läser till frontend-utvecklare. För närvarande gör jag min LIA-praktik hos Kodbruket. Jag hoppas att jag kan ändra din uppfattning av en vad en typisk webbutvecklare är genom att dela min egen resa.

Jag är född och uppvuxen i Danmark, där jag också tog min kandidatexamen i Företagsekonomi och Informationsteknologi. Under mina studier gjorde jag praktik hos Valtech där jag jobbade inom marknadsföring. På Valtech träffade jag en kvinnlig webbutvecklare som verkligen inspirerade mig. Hon visade mig de olika webbplatser som hon hade byggt och förklarade hur de kunde hjälpa kunderna. Efter mitt möte med henne insåg jag snabbt att jag inte bara ville marknadsföra dessa lösningar, jag ville faktiskt vara en del av dem jag ville bygga webbplatser.

Efter min examen ville jag fortsätta att utforska kodvärlden, så jag tog fram min dator sent på kvällarna och började titta på C#. Det tog inte lång tid innan jag kände att det var för tungt att börja med. Jag bestämde mig istället för att ta det långsamt och börja med HTML & CSS istället och jag njöt av varje sekund. Det var så roligt att jag bestämde mig för att studera Frontend-utveckling på EC Utbildning i Växjö och kom till och med in på Udemy senare där jag tog några ytterligare programmeringskurser. Jag måste erkänna att det var svårt, men det var också väldigt roligt och spännande. Jag byggde många olika webbplatser och appar inklusive ett minnesspel, väderapp, en webshop och mycket mer.

Jag arbetade med API:er, använde Bootstrap och Material UI för att skapa vackra och funktionella responsiva lösningar. Jag lärde mig JavaScript, jQuery, Node och arbetade med Angular samt React. Det var fantastiskt, särskilt att se min slutprodukt efter många sena kvällstimmar med kodning. Jag kände exakt på samma sätt som Harry Potter måste ha känt när han höll sin trollstav för första gången magisk.

Jag har praktiserat på Kodbruket i nästan två månader nu och jag känner redan att jag har lärt mig så mycket. Jag lär mig nya saker varje dag och felsöker med min handledare (som för övrigt inte sitter i en källare och kodar). Jag har särskilt lärt mig att webbutvecklare är kreativa problemlösare, bra på multitasking, detaljorienterade, empatiska och sätter sig alltid in i användarens perspektiv. Egenskaper som gör mig övertygad om att fler kvinnor skulle trivas som webbutvecklare.

Teknologi omger oss alla, och efterfrågan på programmerare växer alltid. Att koda är både roligt och kreativt, något som jag hoppas att fler, i synnerhet kvinnor, skulle få upp ögonen för.

Kom och hacka VS med oss i Stockholm
#15 Hackathon in Stockholm, SWE (1).png

Den 30 augusti arrangerar vi tillsammans med Vue Storefront ett Hackathon i Stockholm. Kom och knacka Vue Storefronts öppna källkod med oss under en hel dag. Utvecklare från Vue Storefront besöker oss och ger oss utbildning och insikt i Vue Storefront, som på kort tid blivit ett av världens bästa PWA-system för e-handel. Stort tack till vår sponsor Glesys som gjort detta evenemang möjligt.

När: 30 augusti 08.30 - 17.30
Var: Kungsholmen, Stockholm
Kostnad: Gratis

 

Sponsrat av

 
 
7 e-handelstips som får tiden att gå i sommar
employee-facial-expression-furnitures-1181649 (1).jpg

Är du ensam på kontoret medan alla kollegorna är på semester? Har ni kanske lågsäsong för er webshop och du har svår att få tiden att gå? Misströsta inte! Vi har listat 7 saker du kan pyssla med i din e-handel som passar utmärkt att göra under lugnare perioder.

1. Skriv nya kategoritexter

Bra texter på kategorier och varumärkessidor är guld för sökmotoroptimeringen. Passa på i sommar att uppdatera eller skriva nya texter till era största kategorier och varumärken.

2. Komprimera bilder

Trots att många e-handlare har bra prestanda så glömmer man ofta att anpassa bilderna. För stora bilder kommer göra sidan seg att ladda, inte minst från solstolen. Passa på att nyttja lugna stunder till att komprimera och anpassa storleken på bilderna – börja med startsidan.

3. Shoppa runt

Länge sedan du gjorde en ordentlig omvärldsanalys? Lägg lite extra tid i sommar att shoppa runt hos dina konkurrenter. Kanske hittar du spännande funktionalitet du vill ha din egen shop, content att inspireras av eller något nytt varumärke du inte kände till.

4. Gör ett prestandatest

Har du en känsla av att din e-handel är seg att ladda? Beställ ett prestandatest av din webbyrå eller gör ett själv med hjälp av GTMetrix eller Webpagetest. Vi rekommenderar även Load Impact för ett komplett lasttest av din e-handel.

5. Uppdatera dina produkttexter

Har du en topplista med bästsäljande produkter i din shop som behöver lite extra kärlek? Uppdatera då deras produkttexter. Att ha unika och detaljrika produkttexter är ett riktigt bra knep för att konkurrera om synlighet bland dina konkurrenter.

6. Testa köpupplevelsen

När testade du att handla från din egen e-handel senast? Passa på i sommar att testa köpprocessens alla steg, från betalning till levererad vara. Glöm inte heller att pröva hur supporten funkar när det kommer till returer, reklamationer eller frågor.

7. Uppdatera din SEO

Har du en lång lista från din SEO-byrå med saker som behöver åtgärdas på din webbplats? Passa på att beta av den i sommar. Att uppdatera titlar, descriptions, texter, länkar och optimera prestandan i sommar kommer öka din synlighet på Google lagom till Black Friday och julruschen.

Glad e-handelssommar önskar vi på Kodbruket!