Att bli en webbutvecklare – min resa
 
fatme-developer.png
 

Länge föreställde jag mig att en webbutvecklare var en kaffeberoende kille med tjocka glasögon i en mörk källare. Nu när jag själv blivit webbutvecklare inser jag att min bild av webbutveckling inte kunde vara längre från sanningen även om vi älskar kaffe på det här kontoret.

Jag heter Fatme och jag läser till frontend-utvecklare. För närvarande gör jag min LIA-praktik hos Kodbruket. Jag hoppas att jag kan ändra din uppfattning av en vad en typisk webbutvecklare är genom att dela min egen resa.

Jag är född och uppvuxen i Danmark, där jag också tog min kandidatexamen i Företagsekonomi och Informationsteknologi. Under mina studier gjorde jag praktik hos Valtech där jag jobbade inom marknadsföring. På Valtech träffade jag en kvinnlig webbutvecklare som verkligen inspirerade mig. Hon visade mig de olika webbplatser som hon hade byggt och förklarade hur de kunde hjälpa kunderna. Efter mitt möte med henne insåg jag snabbt att jag inte bara ville marknadsföra dessa lösningar, jag ville faktiskt vara en del av dem jag ville bygga webbplatser.

Efter min examen ville jag fortsätta att utforska kodvärlden, så jag tog fram min dator sent på kvällarna och började titta på C#. Det tog inte lång tid innan jag kände att det var för tungt att börja med. Jag bestämde mig istället för att ta det långsamt och börja med HTML & CSS istället och jag njöt av varje sekund. Det var så roligt att jag bestämde mig för att studera Frontend-utveckling på EC Utbildning i Växjö och kom till och med in på Udemy senare där jag tog några ytterligare programmeringskurser. Jag måste erkänna att det var svårt, men det var också väldigt roligt och spännande. Jag byggde många olika webbplatser och appar inklusive ett minnesspel, väderapp, en webshop och mycket mer.

Jag arbetade med API:er, använde Bootstrap och Material UI för att skapa vackra och funktionella responsiva lösningar. Jag lärde mig JavaScript, jQuery, Node och arbetade med Angular samt React. Det var fantastiskt, särskilt att se min slutprodukt efter många sena kvällstimmar med kodning. Jag kände exakt på samma sätt som Harry Potter måste ha känt när han höll sin trollstav för första gången magisk.

Jag har praktiserat på Kodbruket i nästan två månader nu och jag känner redan att jag har lärt mig så mycket. Jag lär mig nya saker varje dag och felsöker med min handledare (som för övrigt inte sitter i en källare och kodar). Jag har särskilt lärt mig att webbutvecklare är kreativa problemlösare, bra på multitasking, detaljorienterade, empatiska och sätter sig alltid in i användarens perspektiv. Egenskaper som gör mig övertygad om att fler kvinnor skulle trivas som webbutvecklare.

Teknologi omger oss alla, och efterfrågan på programmerare växer alltid. Att koda är både roligt och kreativt, något som jag hoppas att fler, i synnerhet kvinnor, skulle få upp ögonen för.

Kom och hacka VS med oss i Stockholm
#15 Hackathon in Stockholm, SWE (1).png

Den 30 augusti arrangerar vi tillsammans med Vue Storefront ett Hackathon i Stockholm. Kom och knacka Vue Storefronts öppna källkod med oss under en hel dag. Utvecklare från Vue Storefront besöker oss och ger oss utbildning och insikt i Vue Storefront, som på kort tid blivit ett av världens bästa PWA-system för e-handel. Stort tack till vår sponsor Glesys som gjort detta evenemang möjligt.

När: 30 augusti 08.30 - 17.30
Var: Kungsholmen, Stockholm
Kostnad: Gratis

 

Sponsrat av

 
 
7 e-handelstips som får tiden att gå i sommar
employee-facial-expression-furnitures-1181649 (1).jpg

Är du ensam på kontoret medan alla kollegorna är på semester? Har ni kanske lågsäsong för er webshop och du har svår att få tiden att gå? Misströsta inte! Vi har listat 7 saker du kan pyssla med i din e-handel som passar utmärkt att göra under lugnare perioder.

1. Skriv nya kategoritexter

Bra texter på kategorier och varumärkessidor är guld för sökmotoroptimeringen. Passa på i sommar att uppdatera eller skriva nya texter till era största kategorier och varumärken.

2. Komprimera bilder

Trots att många e-handlare har bra prestanda så glömmer man ofta att anpassa bilderna. För stora bilder kommer göra sidan seg att ladda, inte minst från solstolen. Passa på att nyttja lugna stunder till att komprimera och anpassa storleken på bilderna – börja med startsidan.

3. Shoppa runt

Länge sedan du gjorde en ordentlig omvärldsanalys? Lägg lite extra tid i sommar att shoppa runt hos dina konkurrenter. Kanske hittar du spännande funktionalitet du vill ha din egen shop, content att inspireras av eller något nytt varumärke du inte kände till.

4. Gör ett prestandatest

Har du en känsla av att din e-handel är seg att ladda? Beställ ett prestandatest av din webbyrå eller gör ett själv med hjälp av GTMetrix eller Webpagetest. Vi rekommenderar även Load Impact för ett komplett lasttest av din e-handel.

5. Uppdatera dina produkttexter

Har du en topplista med bästsäljande produkter i din shop som behöver lite extra kärlek? Uppdatera då deras produkttexter. Att ha unika och detaljrika produkttexter är ett riktigt bra knep för att konkurrera om synlighet bland dina konkurrenter.

6. Testa köpupplevelsen

När testade du att handla från din egen e-handel senast? Passa på i sommar att testa köpprocessens alla steg, från betalning till levererad vara. Glöm inte heller att pröva hur supporten funkar när det kommer till returer, reklamationer eller frågor.

7. Uppdatera din SEO

Har du en lång lista från din SEO-byrå med saker som behöver åtgärdas på din webbplats? Passa på att beta av den i sommar. Att uppdatera titlar, descriptions, texter, länkar och optimera prestandan i sommar kommer öka din synlighet på Google lagom till Black Friday och julruschen.

Glad e-handelssommar önskar vi på Kodbruket!


Glad sommar önskar vi på Kodbruket!

Sedan förra sommaren har det hänt en hel del på Kodbruket. Vårt team har vuxit och nu finns vi representerade i hela världen. Från Tasmanien i söder till Sverige i norr. Vi är så glada för våra medarbetare som alla jobbar på från sitt hörn i världen. Vi frågade teamet om de ville dela med sig av sina semesterplaner och tips för en underbar sommar i just deras land. Enjoy!

Kunderna vill veta mer om e-handlarnas miljöarbete
nobusinessonadeadplanet.png

Trodde du att det bara var frakt, priser och utbud som spelar in när kunder väljer e-handel? Då är det dags att tänka om. Två rapporter som kommit nyligen visar faktiskt att hållbarhetsarbetet är viktigare för kunderna än många tror. Kunderna önskar att e-handelsbranschen ska göra mer för miljön och anser att information om miljöarbetet saknas när de handlar online.

För 53 % av männen i Sverige och 41 % av kvinnorna är miljöfrågan en faktor när de väljer e-handel. Men bara 9 % av männen, och 11 % av kvinnorna anser att de får tillräckligt med information om e-handlarnas hållbarhetsarbete när de ska handla. Detta visar den senaste e-handelsrapporten från Bring. Samma rapport visar även att 80 % handlar i en nätbutik de har erfarenhet av tidigare. Att profilera sig som en “grön butik” ha alltså aldrig varit viktigare för att attrahera och behålla kunderna.

“Synliggör det du gör för hållbarhet och miljö – här kan du utmärka dig mot andra nätbutiker. Saknar du en strategi för detta så är det hög tid att få den på plats. Det är bättre att ta små steg än att inte göra något alls. De som är snabbt ute får positiv uppmärksamhet, större kommersiell styrka och värderas som mer hållbara aktörer än eftersläntrarna.”
- Bring om hållbarhet i sin senaste rapport

I en liknande undersökning från Nosto har man valt att fokusera på klädindustrin och kommer där fram till att 52 % av konsumenterna vill att klädindustrin ska bli mer hållbar. 28 % anger till och med att kommer sluta köpa kläder av aktörer som inte är hängivna till att bli mer hållbara.

Studierna talar sitt tydliga språk. Trycket på e-handelsbranschen att förbättra sitt hållbarhetsarbete ökar. I Nostos undersökning har konsumenterna fått svara på vad de önskar att klädindustrin bör bli bättre på och i toppen av åtgärderna hittar vi till exempel:

  • Minska mängden emballage

  • Skapa rättvisa och goda arbetsvillkor

  • Använda återanvända material som går att återvinna

Förslagen ovan är bara några av alla de åtgärder du kan göra för att göra din e-handelsverksamhet mer hållbar. Glöm inte heller att kommunicera vad du gör till dina kunder - de vill veta.

Läs mer:

Brings rapport “Så väljer kunderna dig” från 2019

Nostos undersökning Sustainability in fashion retail”


Edblads e-handel – en hyllning till alla kvinnor
 
Leila Kloo, e-handelschef på Edblad

Leila Kloo, e-handelschef på Edblad

 

När Edblad grundades 2006 var det med en uttalad ambition att bygga ett ansvarsfullt etiskt företag med hållbara produkter. Idag satsar man mer än någonsin på att möta sin kund online och håller fast vid sin filosofi om att skapa vacker, hållbar och användbar design som uppmuntrar kvinnor till att förstärka sin personliga stil.

När vi pratar med Edblads e-handelschef Leila Kloo blir det tydligt att Edblad är ett företag med många järn i elden. 

– Vi har mycket spännande saker på gång! Förra året renodlade vi Edblads koncept och lade en stabil grund att bygga vidare på. I år fokuserar vi på att implementera alla förändringar så att våra kunder, såväl nya som återkommande, ska kunna ta del av ett ännu mer inspirerande och tillgängligt varumärke med smycken och accessoarer som går att mixa och matcha för en personlig stil. Vi har redan börjat se mycket positiva effekter av vårt arbete vilket indikerar att vi är på väg åt rätt håll och att våra kunder gillar det vi gör, säger Leila. 

En webbshop som ännu bättre tjänar kunden

Leila började som e-handelschef på Edblad under hösten 2018 och kom då senast från Iduna-koncernen. Hon har jobbat med smycken hela sin karriär och såg det som ett naturligt steg att börja på Edblad. 

– Det är ett otroligt bra företag att jobba för med en tydlig vision, korta beslutsvägar och högt i tak, säger Leila.

Som e-handelschef jobbar Leila tätt med oss på Kodbruket för att hela tiden utveckla edblad.com för att bättre tjäna kunden. En av nyheterna under 2019 blir att komplettera shopen med Vue Storefront som är en PWA-lösning. Målet är förbättrad prestanda samt att kunna inspirera kunderna med mer frekventa uppdateringar av innehållet på sajten.

– Vi jobbar i Magento 2 som är en e-handelsplattform med hög flexibilitet och skalbarhet. Nu kommer vi att koppla samman Magento med Vue Storefront och Storyblok. Det blir väldigt spännande att hoppa på PWA-tåget i det här skedet, säger Leila.

En kundcentrerad affär som ger tillbaka

Som e-handlare är det alltid något nytt att hålla koll på, men Edblad har hittat ett sätt att fortsätta hålla fokus på det som är viktigast för dem.

– Med dagens globala e-handel och en ständigt ökande konkurrens som följd, så är det av största vikt att ha ett tydligt koncept och en stark relation till sin målgrupp. För Edblads del handlar det om att fortsätta erbjuda ett varierat sortiment av högkvalitativa smycken och accessoarer, i hållbar svensk design med attraktivt prisläge. Vi jobbar datadrivet och väldigt kundcentrerat. Varje beslut som vi tar är grundat i vår kund och hur vi på bästa sätt kan tillgodose hennes behov och förhöja hennes upplevelse hos oss, säger Leila. 

Något som alltid har varit viktigt för Edblad och deras kunder är att ge tillbaka. Med sitt initiativ Helping Hand har de hittat en framgångsrik brygga mellan sitt sortiment, sina kunder och samhällsnyttiga organisationer.

– Helping Hand ligger oss varmt om hjärtat. Varje år väljer vi ut en organisation som vi vill stötta och designar ett unikt smycke där del av intäkten går oavkortat till den organisationen. I år har vi valt att stötta Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) och deras Aurorafond. Det känns väldigt bra att med våra kunders hjälp kunna bidra ekonomiskt och höja medvetenheten kring Roks, säger Leila.

Tusen tack till Leila för att vi fick en liten inblick i Edblads verksamhet och önskar stort lycka till med era planer för 2019.