Kodbruket blir Vue Storefront Partner
vuepartner.jpg

Vi är stå stolta att berätta att vi på Kodbruket har blivit utsedda till Vue Storefront Partner. Som en av få byråer i Sverige blir vi nu alltså officiella partners till Vue Storefront. För ett par veckor sedan fick vi vår utmärkelse och även chansen att träffa personerna bakom Vue Storefront då de arrangerade ett hackaton i Stockholm.

Vue Storefront är ett PWA för e-handel baserad på öppen källkod. Med Vue Storfront kan man skapa en PWA-lösning för sin e-handel som är snabb, gratis och plattformsoberoende. Vi har länge letat efter en PWA-lösning att integrera i huvudsak med Magento och med Vue Storefront känner vi att vi har hittat hem. Att Vue Storefront är byggd med öppen källkod ger stora friheter för oss själva att vara med och bygga tjänsten som vi vet att våra kunder vill ha den.

I april deltog vi i Vue Storefronts första hackaton i Sverige. Under en härlig lördag i Stockholm fick vi inte bara träffa representanter för Vue Storefront från Tyskland utan även fler utvecklare i Sverige som använder sig av Vue Storefront. En fantastisk dag och möjlighet att vara med och bidra med kod till Vue Storefront öppna källkod.

 
20190409_103252.jpg
Skärmavbild 2019-04-09 kl. 10.08.45.png
 
5 sätt att minska returerna
blur-blurred-background-boutique-1036856.jpg

I vår artikelserie om hållbarhet inom e-handeln undersöker vi hur e-handelsbranschen kan utmana sig själva att bli bättre miljövänner. I denna artikel ska vi kika närmare på en av e-handelns stora miljöbovar, nämligen returerna. Medan e-handlare kämpar mot kostnaderna för de ökade returerna, kämpar miljön mot utsläppen som kommer till följd av paket som flyger kors och tvärs genom världen på väg tillbaka till lagerhyllan.

 
 

Sharon Cullinane är professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. I videon ovan beskriver hon kort problematiken med returer inom e-handel. Mer om Cullinane och hennes forskning finns att läsa här.

Vad kan då en e-handlare göra för att minska returerna och hålla ned sitt miljöavtryck? Mycket handlar om att guida köparen till rätt produkt och storlek. För faktum är att osäkerhet på hur produkten kommer se ut och passa gör att i många beställer flera storlekar av samma produkter för att sedan returnera den som inte passar.

Skapa ett “digitalt provrum”

Det finns många innovativa lösningar för att skapa så kallade “digitala provrum”. Med Ikeas app Place kan man med hjälp av augmented reality placera ut möblerna i sin hemmiljö, med Zozosuite tar man sina mått med hjälp av en kroppstrumpa och med Virtusize kan man jämföra plaggets storlek med kläder man redan äger. Nyligen meddelade även H&M att de laborerar med en tjänst där kunder kan skapa en avatar av sig själv att prova deras kläder på, kallad Perfect Fit.

Skriv bättre produktspecifikationer

Är man inte redo att investera i ett så kallat digitalt provrum så bör man jobba med det man redan har, det vill säga produktbeskrivningen. Undvik att använda tillverkarens färdiga produktbeskrivning, men om du gör det se till att du kompletterar den med mer information. All viktig information om produkten såsom mått, färg, vikt och material bör finnas med. Många modebutiker som fotar sina kläder på en modell anger även modellens längd och vikt så att man kan jämföra med sig själv.

Visa mycket bilder

Bra och många bilder är en av de allra viktigaste sakerna som hjälper kunden att bedöma produkten innan de köper. Bilder tagna ur flera vinklar, bild i 360°, närbild på material och bilder på alla produktvariationer är superbra hjälpmedel för att förtydliga för köparen. Vill man förstärka upplevelsen ytterligare kan man göra som Asos och ladda upp en egen video på varje produkt, eller låta kunderna själva fota sina produkter och visa dem i produktbeskrivningen.

Visa omdömen

Andra köpares omdömen väger tungt. Att uppmana kunderna att fylla i en recension av produkten är en mycket bra idé. Förutom att ange om man är nöjd med produkten eller inte så kan man be kunderna att ange om hur de upplevde storleken.

I framtiden kommer vi kanske se e-handlare använda sig av datan från returerna direkt i webbutiken, så att andra köpare till exempel kan se om många returer gjorts på grund av att klädesplagget var för litet.

Erbjud chat & kommentarsfält

Om frågetecken fortfarande kvarstår kan det vara en god idé att ha en chat eller kommentarsfält på varje produkt. Fördelen med att ha ett kommentarsfält är att svaren ni ger kan läsas och hjälpa även av andra kunder framöver, till skillnad från en chat där konversationen är privat. Hos e-handlaren Footway används kommentarsfältet flitigt för att besvara frågor kring material och storlekar på skorna så att kunderna inte behöver chansa på en sko.

Så blir du en bra e-handelsbeställare
bestallare.jpg

En aktiv beställare är en bra beställare. Efter många års erfarenhet som e-handelsleverantör kan vi med säkerhet säga att det finns mycket att vinna för den beställare som är så engagerad som möjligt. Inte bara för oss som leverantör, utan även för beställaren själva. Hur blir man då en bra beställare av e-handel? Vi har samlat några tips vi plockat upp längs vägen, men kommentera gärna med dina egna erfarenheter.

Utse en ansvarig...

Om man som beställare vill bli mer engagerad och involverad i e-handeln är det viktigt att utse en ansvarig person på bolaget som hanterar kontakten med e-handelsbyrån. Det bör vara någon som har teknisk förståelse, men som också har insikt i affären. Till exempel en marknadschef, e-commerce manager eller CTO.

… och en arbetsgrupp

Låt inte den som är ansvarig beställare stå helt ensam i arbetet med e-handelsbyrån. Sätt även samman en intern arbetsgrupp. Den som ansvarig beställare måste ha stöd av andra kollegor och beslutsfattare som kan hjälpa till att avlasta och prioritera.

Ha en tydlig budget

Om ni jobbar i projektform så bör du ha en tydlig budget för vad projektet får kosta, med marginal för tillägg och oförutsedda problem. Tänk då också på att avsätta pengar för tiden efter projektet, det vill säga till förvaltning och support. Om ni jobbar med löpande utveckling så behöver ni skapa en månadsbudget baserad på er årsbudget. Gör rum för variationer i månadsbudgeten då ni kommer vilja beställa mer jobb vissa månader och mindre vissa.

Sätt upp mål baserade på KPI:er

Att satsa på att skapa en “bättre”, “snyggare” och “snabbare” e-handel än konkurrenterna kommer bli en krånglig och dyr historia. Sätt därför upp mål med e-handeln baserade på konkreta KPI:er (nyckeltal). Till exempel antal sekunder i laddtid, andelen köp, snittordervärde eller andelen nya besökare till butiken. KPI:er hjälper e-handelsbyrån att utveckla mer målinriktat.

Dela upp arbetet

Förutsatt att ni inte badar i pengar, så kommer ni inte kunna utveckla allt med er e-handel på en gång. Dela därför upp arbetet i projekt eller sprintar baserat på ämne, till exempel användarupplevelse eller prestanda. Glöm inte heller att efterfråga en tydlig rutin för hur andra typ av ärenden ska hanteras under tiden, till exempel buggar och kundtjänstärenden.

Börja smått

Det är viktigt att vara inställd på att utvecklingen av e-handeln är ett löpande arbete som inte blir “klart” någon gång. Omvärlden, era kunder och ni själva kommer förändras under tidens gångs och med det förändras också kraven på e-handeln. När ni planerar utvecklingen rekommenderar vi att ni börjar smått med fokus på affärskritiska punkter. Se hur kunderna använder butiken och lägg till fler funktioner efter hand.

Lär dig e-handelssystemet

Ju mer du vet om ert e-handelsystems begränsningar och möjligheter, desto bättre. Klicka runt i systemet, testa det och framför allt läs på om det. Följ nyheter kring releaser, ny funktionalitet och bugglösning. Vi rekommenderar också att träffa andra företag som använder samma system för att utbyta erfarenheter, till exempel på mässor, forum eller utbildningar.

Förtydliga kravställningen med user stories

Var tydlig i din kravspecifikation till e-handelsbyrån. Lär dig att skriva så kallade user stories för att på ett enkelt sätt beskriva den funktionalitet som du vill att utvecklarna ska bygga. Ett exempel på en user story: Som kund vill jag kunna plussa på antalet av en produkt jag har i varukorgen så att jag kan köpa fler åt gången.

Var delaktig i testningen

Som beställare blir man ofta frestad att lansera ut så snabbt som möjligt, men innan man lanserar så måste man testa. Var delaktig i testningen och se till att allt uppfyller de krav du specificerat i dina user stories. Avsätt tid för testning så att du kan godkänna uppgifter i god tid till planerad lansering och be e-handelsbyrån visa dig hur du testar på ett effektivt sätt.

Med hjälp av dessa tips hoppas vi att du som beställare kan känna ett starkare ägandeskap över utvecklingen av din e-handel och ta kontrollen över din affär. Lycka till!


ASKET satsar på återanvändbart emballage från RePack
 
Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET. Foto: ASKET

Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET. Foto: ASKET

 

Finska RePack gör e-handelspåsar som kan återanvändas upp till 20 gånger. I Sverige har e-handlarna ASKET valt att prova detta återanvändbara emballage. Det här med hållbar e-handel tycker vi är intressant och därför startar vi nu en artikelserie om ämnet. Först ut tittar vi lite närmare på återanvändbart emballage från RePack.

En enkel och återanvändbar lösning

– Vi har nyligen påbörjat ett större arbete med att se över vår paketering ur ett hållbarhetsperspektiv och RePack passade väldigt bra som ett första steg. Vi fastnade ganska direkt för deras idé, det finns något vackert i enkelheten i det, säger Jakob Dworsky, medgrundare av ASKET.

RePack är en hållbar e-handelsförpackning som går att återanvända. Förpackningen är tillverkad av återvinningsbara material som klarar 20 stycken leveranser innan den måste bytas ut. När kunden tagit emot sitt paket sätter hen helt enkelt på en förbetald portolapp och stoppar den tomma förpackningen på postlådan. Som tack får kunden en rabattkupong.

 
 

Reaktionerna från kunderna

Svenska klädmärket ASKET erbjuder i nuläget sina kunder att köpa till RePack i kassan. Trots att de tar betalt för den återanvändbara påsen så är det fler kunder än man väntat sig som väljer RePack. Drygt 15 % av alla kunder köper till RePack och är enligt Jakob väldigt nöjda med sitt val.

– Jag tror den mest intressanta reaktionen varit att det väckt folks medvetenhet om frågan, vilket märks på att vi får en hel del förslag och frågor på de andra delarna av vår förpackning, säger Jakob.

Att implementera RePack i ASKETs existerande flöde har varit enklare än Jakob först trodde.

– Det har varit väldigt enkelt och bra att jobba med dem. Som paketering finns det inget att klaga på, för kläderna kommer fram oskadda. Vi överväger även att ta fram ASKET-brandade RePack påsar framöver. Det enda som vi haft lite svårt att kommunicera är skillnaden mellan att skicka tillbaka plagg till oss eller endast skicka påsen tillbaks till RePack, alltså två helt olika procedurer. Det har lett till att några plagg skickats fel, men som av en lycklig slump så ligger deras lager bara en liten bit ifrån vårt i Tallinn så det är enkelt löst, berättar Jakob.

Plastpåsar inom e-handel – ett nödvändigt ont

ASKET funderar mycket på hur man kan minimera den miljöpåverkan som frakt och emballaget har.

– Vi har massor att jobba med här. Jag tror man måste komma bort från att minimera kostnad till varje pris och börja ta med både kundupplevelse och miljöaspeketer i utvärderingen, säger Jakob.

– När det kommer till emballage vill vi exempelvis eliminera eller åtminstone minimera plastanvändandet, vilket dock är en ganska svår sak i klädbranschen. Det här med polybags (den tunna genomskinliga plastpåse runt plagget, red. anm.) är dessvärre ett nödvändigt ont som inte ens miljömedvetna Patagonia lyckats eliminera, säger Jakob.

– Vår nuvarande paketering bygger på idén att det i alla fall är samma påse som följer med hela vägen från fabrik till slutkund istället för att den slängs och att man packar om allt innan det skickas till kund. Vi jobbar just nu på att ta fram ett nytt re-use koncept inspirerat av RePack, berättar Jakob.

Behövs egentligen expressfrakt?

– Vad det gäller frakt kollar vi på ett par olika saker. En enkel sak är att se till att man inte skickar någon luft genom att packa effektivt och ha många olika storlekar på paketen, men än viktigare tror jag det är att minimera expressfrakt, säger Jakob.

– Expresspaket skickas i regel med flyg vilket ger otroligt mycket mer utsläpp per kilometer och dessutom tar man då stora omvägar. Till exempel skickas våra expresspaket till Sverige från Estland via Tyskland, berättar Jakob.

– Faktum är att de flesta av våra kunder inte behöver express-frakt. Vi är slow fashion trots allt. Väldigt få är villiga att betala för det, så värdet för kund är uppenbarligen inte så högt, men självklart väljer man det, om det är gratis. Därför har vi nyss höjt gränsen för fri frakt med expresspaket, avslutar Jakob.

Så planerar Safira bli störst på smycken i Europa
 
palle-safira.png
 

Safira har en spännande resa framför sig. Till år 2022 har de siktet inställt på att bli den marknadsledande aktören för trendsmycken inom Europa. Till sin hjälp har de en hel arsenal av influencers och en övertygelse om att satsa på nya tekniska lösningar. Vi satte oss ned med Safiras CTO Palle Zingmark för att ta reda på vilka strategier Safira har för att nå toppen.

Nordens största återförsäljare av smycken online

För den som inte ryms inom målgruppen av tjejer mellan 18-23 år kan Safira verka som en doldis, men faktum är att Safira är nordens största och snabbast växande återförsäljaren av smycken online.

– Vi har vår egen produktion i Köping och tillverkar smycken med hög modegrad i guld och silver. Ett gediget hantverk och unika inköpskanaler gör att vi kan vara extremt snabba med att fånga upp de absolut senaste trenderna och skapa smycken som vår målgrupp inspireras av, säger Palle.

På sin internationella e-handel Safira.com säljer man i dagsläget bara smycken från sina egna kollektioner, men på Safira.se blandar man egna smycken med andra varumärken.

Satsar stort i Tyskland

– Vi har en väldigt positiv utveckling med Safira i Tyskland. Under 2019 kommer vi därför att fokusera på fortsatt tillväxt och expansion på den tyska marknaden. Nya europeiska marknader kan också komma att bli aktuellt mot slutet av året, berättar Palle.

– Vi kommer även att jobba aktivt med vår hemmamarknad Sverige och successivt positionera vårt varumärke för att tilltala den yngre kunden även här, säger Palle.

Når sin målgrupp genom influencers

Eftersom målgruppen består i huvudsak av unga tjejer så har man både valt att fokusera och investera i influencer marketing genom bland annat designsamarbeten med utvalda välkända profiler.

–  Vi är marknadsledande på SEM i Sverige med gedigen kunskap och det har vi nu kompletterat med en satsning på influencers som går riktigt bra. På Safira.com kör vi nästan uteslutande på influencers för marknadsföring, säger Palle.

Man har även anpassat marknadsmaterialet helt efter influencers och slutat med kampanjbilder fotade i studio.

–  För de första egna kollektioner vi släppte så hade vi fotostudio med professionella bilder, men det kändes inte som att vi fick med hjärtat i processen. Då började vår marknadsavdelning fota kollektionerna med sina egna iPhones och efter det har vi fått mycket bättre respons, säger Palle.

Kompletterar Magento med Vue Storefront

De senaste två och halvt åren har man använt sig av Magento som e-handelssystem.

– Vi ville ha en open source plattform med större flexibilitet än vad vi hade tidigare, därför föll valet på Magento, säger Palle.

Nu väljer man att komplettera Magento med flera microservices och ett PWA som heter Vue Storefront. Målet är att frikoppla fler delar från Magento för att förbättra användarupplevelsen och prestandan för kunderna.

– Vue Storefront kommer förenkla mycket för oss. Jag känner till fördelarna med att koppla loss delar och gå mer mot en microservice-lösning. Det är lättare att lägga till kringtjänster i mellanlagret. Vi har kollat på olika lösningar innan och när ni på Kodbruket föreslog Vue Storefront blev vi väldigt glada, säger Palle.

– Vår målgrupp förväntar sig att bli inspirerade. Att det ska vara enkelt att interagera med oss, att vi är datadrivna och vet vad dom vill ha och att vi erbjuder rätt service när det kommer till leveranser, betalning, kundsupport och så vidare. För att möta de behoven behöver vi ha robusta tekniska lösningar i framkant, säger Palle.

– E-handlare måste våga tänka i nya banor för teknik. De finns så många verktyg där ute som kan underlätta bara man ger det lite tid och sätter sig in lösningarna som finns, avslutar Palle.

Vi önskar Palle och gänget på Safira stort lycka till under 2019 och tackar för att vi på Kodbruket får vara med på resan.

E-handel för alla – även B2B
pexels-photo-1181472.jpeg

Det talas mycket om e-handel för B2B för tillfället. Efterfrågan är stor och de tekniska förutsättningarna finns. Trots det tvekar många svenska företag att börja sälja digitalt. Varför?

En undersökning från Svea Ekonomi visar att endast 26 % av Sveriges B2B-företag har en digital försäljning. Det finns alltså plats för många fler e-handlare inom B2B-segmentet framöver. Dessutom visar samma undersökning att företagen själva har en stark tilltro till att e-handeln inom B2B kommer att öka i framtiden. Trots detta tvekar många att satsa på e-handel. Endast 21 % av de svenska företagen funderar på att starta digital B2B-försäljning och resten har i huvudsak två argument för att låta bli.

“E-handel passar inte vårt erbjudande”

I undersökningen från Svea Ekonomi anger 43 % av dem som inte satsar på digital försäljning att det är på grund av att e-handel inte passar deras erbjudande. Självklart kan det finnas produkter och tjänster som lämpar sig mindre bra för e-handel, men det betyder inte att man måste utesluta e-handeln helt och hållet.

Tänk inte stort. Tänk smått!

Men om man känner att ens produkt inte passar för digital försäljning, vad ska man göra då? Då är det viktigt att inte tänka för stort. Haka inte upp dig på att hela affären måste digitaliseras. Tänk istället smått. Finns det mindre delar av ert erbjudande som skulle passa bra för e-handel? Finns det kanske nya affärsområden ni kan satsa på där ni går in med ett digitalt sälj redan från början? En del av er produktkatalog har kanske ruggit bra marginaler där ni kan vinna över konkurrenterna ifall ni skalar upp genom e-handel. Eller så visar det sig att ni redan har logistik på plats för att skapa en nischad digital försäljning för en mindre del av er produktkatalog.

Det är också viktigt att bredda sin syn på vad digital försäljning är. E-handel behöver inte betyda en komplett onlinekatalog tillgänglig för alla genom kort- och fakturaköp. Inom e-handel ryms även lösningar som kundklubb med rabattsystem, digitala offertförfrågningar, och praktiska prenumerationstjänster.

“E-handel passar inte vår målgrupp”

Av dem som valt att inte satsa på digital försäljning anger 41 % att det är på grund av att de inte tror att det passar deras målgrupp. Vad man missar att ta med i beräkningen då är att det är människor som utgör din målgrupp. Inköpare, beslutsfattare och upphandlare är alla människor som är vana e-handlare. Faktum är att de är så vana vid att kunna köpa allt på nätet att de faktiskt vänder sig till B2C-siter när det inte hittar det de söker inom B2B. Så om man inte satsar på digital försäljning riskerar man både att tappa sina kunder till andra konkurrenter och direkt till konsumentmarknaden.

E-handel har potential att bredda din målgrupp. Med e-handel kan man börja sälja på nya marknader och det medför att man kan hitta ny intressenter och användningsområden för sina erbjudanden. Förutom ökad försäljning så ger e-handel även data i överflöd. Genom e-handel och digital marknadsföring kan ni på ett mer systematiskt och kontinuerligt sätt samla in data om er målgrupp. Det kommer skapa en större förståelse för ert erbjudande och ni kommer se hur målgruppen växer och förändras över tid.

Oavsett erbjudande eller målgrupp är det viktigt att satsa på digital försäljning snart. Vi på Kodbruket hjälper er gärna att tänka i nya banor kring B2B e-handel. Kontakta oss så skapar vi något riktigt bra ihop!